ویاتک | اخبار حوزه دانش، فناوری و تکنولوژی به همراه مطالب علمی جذاب

۱۱ نکته جالبی که باید در مورد بوگاتی شیرون بدانید

+
bugatti chiron 3

بوگاتی امسال بار دیگر با معرفی یک هایپرکار جدید به نام شیرون، تمام نظرها را به خود جلب کرد. این خودرو در ظاهر بسیار خشمگین بوده و در باطن، یک شاهکار مهندسی تمام عیار است. تا به امروز این خودروی خارق‌العاده توسط مجله‌های خودرویی مختلفی بررسی شده و امتیازات بسیار خوبی را دریافت کرده است. همگان این خودرو را ستایش می‌کنند. شاید شیرون این روزها به اندازه کافی مشهور باشد و قطعاً اطلاعات شما نیز در مورد آن زیاد هستند اما نکاتی در مورد این خودرو وجود دارند که شاید از آن‌ها خبر نداشته باشید. در ادامه با ویاتک همراه باشید تا به بررسی ۱۱ نکته‌ای که در مورد بوگاتی شیرون وجود دارند و احتمالاً آن‌ها را نمی‌دانید بپردازیم.

۱: پیشرانه این خودرو ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت خالص دارد

بله، این واقعاً قدرت بسیار زیادی است که وظیفه تامین آن بر عهده پیشرانه بزرگ ۱۶ سیلندر W شکل است که ۸ لیتر حجم دارد. شیرون ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کم‌تر از ۲٫۵ پُر می‌کند و سقف سرعت آن نیز بر روی ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

۲: نگران نباشید، این سرعت برای همیشه محدود نمانده است

این خودرو باید حداقل یک و یا دو رکورد را از نظر حداکثر سرعت بر جای بگذارد، بنابراین اگر بخواهیم خیلی حساب شده یک عدد برای سرعت محدود نشده این خودرو تخمین بزنیم، سرعت ۴۵۰ کیلومتر بر ساعت دور از انتظار نخواهد بود.

۳: مشتریان یک خودروی هیبریدی نمی‌خواهند

اگرچه خودروهای هیبریدی شتاب خوبی دارند، اما آن‌ها در دو مورد می‌لنگند: نخست حداکثر سرعت و مورد بعدی، امکان عدم ثبات در آینده. طبق گفتگوی کوتاهی که با ویلی نِتوشیل، رئیس واحد توسعه فنی و یکی از اعضای هیئت مدیره بوگاتی انجام شد، مشخص گردید که بوگاتی تصمیم داشته که پیشرانه هیبریدی تولید کند. این پیشرانه بنزینی – الکتریکی نبوده بلکه گازی – الکتریکی بوده است اما به محض این که موضوع با مشتریان در میان گذاشته شده، آن‌ها از این که یک پیشرانه هیبریدی تا چه حد می‌تواند ثبات داشته باشد ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌ها روشی سنتی‌تر را پسندیده‌اند و نتیجه این شد که از پیشرانه ۱۶ سیلندر با چهار توربوشارژر در شیرون استفاده شد.

bugatti chiron 1

۴: شیرون اصلا سبک نیست

بوگاتی شیرون بر خلاف سایر هایپرکارها، اصلاً سبک نیست و در حدود ۱۹۹۵ کیلوگرم وزن دارد و از این نظر به مدل ویرون شباهت دارد. پیشرانه، ۴۳۵ کیلوگرم و سیستم انتقال قدرت، ۱۲۰ کیلوگرم از وزن شیرون را تشکیل می‌دهند.

۵: ساخت موتور خودرو ۷ روز به طول می‌انجامد

به طور میانگین، شرکت بوگاتی در هر هفته، یک پیشرانه تولید می‌کند. دو تیم بر روی ساخت موتور کار می‌کنند و تقریباً هر ۷ روز یک موتور می‌سازند. پس از تکمیل ساخت موتور، آن‌ها باید موتور را آزمایش کنند و ببینند که چه مقدار قدرت تولید می‌کند.

۶: بوگاتی برای آزمایش قدرت شیرون در عمل، یک دینامومتر جدید ساخته است

هر خودرویی بلافاصله پس از تولید، آزمایش می‌شود. یکی از شیوه‌های بررسی قدرت خودرو، استفاده از دینامومتر (همان غلتک‌هایی که چرخ‌های خودرو را بر روی آن‌ها قرار می‌دهند و نقش یک جاده را ایفا می‌کنند) است بوگاتی در شهری که در آن مستقر بوده و شیرون را تولید می‌کند، برای آن‌که بتواند این ۱۵۰۰ اسب افسار گسیخته موجود در پیشرانه شیرون را رام کند و در عمل به کار گیرد، مجبور شده که یک دینامومتر کاملاً جدید را طراحی کند. دینامومتر قبلی تنها می‌توانسته ۱۲۰۰ اسب بخار را تحمل کند و این بسیار کم‌تر از میزان قدرت شیرون است.

۷: شما می‌توانید با این خودرو دریفت بزنید!

زیادی احساس شجاعت می‌کنید؟ بوگاتی می‌گوید که شما می‌توانید با دُم شیرون بازی کرده و آن را در سر پیچ‌ها از جاده خارج کنید. برای این کار حالت رانندگی خاصی در نظر گرفته نشده است و در هر حالتی اگر بخواهید می‌توانید با شیرون دریفت بزنید، اگر بر روی جاده خیس این کار را انجام دهید شاهد دریفت‌های زیباتری خواهید بود.

۸: فیبر کربن واقعاً زیباست، اما ساختن آن واقعاً دشوار است

فیبر کربن یعنی خودرویی سبک، که این بسیار عالیست. اما قالب‌هایی که به کمک آن‌ها این قطعات تولید می‌شوند، حداکثر تا ۵۰ بار قابل استفاده خواهند بود و برای استفاده بیشتر، باید قالب جدیدتر تهیه شود. هرچه بیشتر از فیبر کربن در یک خودرو استفاده شود، فاصله بین پنل‌ها کم‌تر خواهد شد. اما اگر در بافت کربن خطوط منظم نباشند، شرکت بوگاتی این پنل‌ها را رد می‌کند. بنابراین ممکن است که شما بخواهید که در خودرویی که سفارش می‌دهید از فیبر کربن خام (بدون رنگ پوشش دهنده) استفاده شود اما باید بدانید که فیبر کربن رنگ شده بسیار زیباتر به نظر می‌رسد. برای این زیبایی، بر روی بدنه خودرو سه لایه پوشش شفاف پاشیده می‌شود که لایه زیرین آن، ته رنگ بوده و دو لایه بالایی، لایه‌هایی شفاف هستند. این سه لایه در یک زمان پاشیده می‌شوند و نیازی نیست که فاصله طولانی میان زمان پاشیدن آن‌ها بر روی بدنه وجود داشته باشد.

bugatti chiron 2

۹: نوار چراغ‌های عقب، یک تکه و از جنس فلز است

همانند بسیاری از قسمت‌های شیرون، نوار چراغ‌های عقب نیز بسیار زیبا به نظر می‌رسند. این نوار، یک تکه و از جنس فلز بوده و این فلز در بیشتر بدنه خودرو وجود دارد.

۱۰: خط منحنی موجود بر روی بدنه، امضای اِتوره بوگاتی را تداعی می‌کند

اگر امضای اتوره بوگاتی (بنیان‌گذار این شرکت) را دیده باشید، مطمئناً می‌دانید که خط منحنی بغل خودرو، امضای وی را تداعی می‌کند. حتی فرم نوشتاری شیرون نیز نشان دهنده امضای وی است.

۱۱: حدوداً ۵ ماه زمان می‌برد تا یک شیرون ساخته شود

تبریک می‌گوییم! فرض می‌کنیم که شما یک شیرون سفارش داده‌اید و در صدر لیست مشتریان قرار دارید، خب حالا چقدر طول می‌کشد که شما بتوانید خودرو را دریافت کنید؟ ۵ ماه طول می‌کشد. در واقع ۳ ماه طول می‌کشد تا قطعات همگی ساخته شوند و به کارخانه بوگاتی واقع در شهر مولشیم آورده شوند و دو ماه نیز زمان می‌برد تا همه قطعات سر هم شوند.

نظر شما در مورد بوگاتی شیرون چیست؟

منبع:

واکنش شما:
like
2
love
1
haha
0
wow
0
sad
0
angry
0

دیدگاه ها

0 دیدگاه

avatar

wpDiscuz

© تمامی حقوق برای وبسایت ویاتک محفوظ است. نقل مطالب سايت تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.