ویاتک | اخبار حوزه دانش، فناوری و تکنولوژی به همراه مطالب علمی جذاب

ب‌ام‌و رسماً نسل جدید خودروی سری ۵ را معرفی کرد؛ هر آن‌چه که باید بدانید

۱
p90237240-highres-1

غول باواریایی بالاخره به انتظارها پایین داد و هفتمین نسل از خودروی سری ۵ را معرفی کرد. این نسل جدید از خودروی سری ۵، طراحی بیرونی تکامل یافته‌ای دارد و در مقایسه با نسل قبل می‌توان تغییرات را به وضوح دید، همچنین در داخل خودرو نیز یک‌سری به‌روزرسانی‌ها انجام شده‌اند. ب‌ام‌و اکنون برای این خودرو طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها را قرار داده و خریداران می‌توانند با توجه به نیازی که دارند، پیشرانه مورد نظر را انتخاب کنند البته نباید فراموش کرد که این نسل جدید از ویژگی‌های جدید رانندگی نیمه خودکار نیز بهره می‌برد. فروش این خودروی چهار درب سایز متوسط بعد از برگزاری نمایشگاه خودروی دیترویت، یعنی از ماه فوریه آغاز خواهد شد.

ب‌ام‌و سری ۵ بسیاری از ویژگی‌های ظاهری خود را از سری ۷ الهام گرفته است و همین باعث شده که ظاهر این نسل جدید، بسیار پخته‌تر و واضح‌تر از نسل پیشین باشد. برخی از ویژگی‌های ظاهری این خودرو مانند چین و چروک‌های روی بدنه، پُف روی کاپوت و یا خطوط روی پهلوها که از قسمت جلوی خودرو و تا عقب آن امتداد یافته‌اند شاید عوامل چندان مهمی نباشند اما به زیباتر شدن ظاهر خودرو کمک شایانی کرده‌اند و همین طراحی شلوغ و مدرن، این نسل را از نسل پیشین متمایز می‌سازد. برخی از المان‌های کلیدی بدنه خودرو، مانند جلو پنجره‌های معروف کلیه‌ای شکل، قسمت خاص پیچش پایه ستون C خودرو که با نام Hofmeister Kink شناخته می‌شود، همگی با یک فرم امروزی بازطراحی شده‌اند و سازگاری عجیبی با کل بدنه و ظاهر خودرو دارند. لازم به ذکر است که تمامی مدل‌های این خودرو به صورت استاندارد دارای چراغ‌های جلو و عقب LED هستند.

p90237223-highres-1

p90237224-highres-1 p90237225-highres-1 p90237228-highres-1

یوهان کسیتلِر، سرپرست پروژه طراحی این خودرو می‌گوید که شرکت ب‌ام‌و با توجه به بازخورد مشتریان و همچنین رکورد فروش ۲٫۱ میلیونی نسل پیشین سری ۵، تصمیم گرفت که به جای رفتن به سراغ یک طراحی کاملاً جدید، از سری‌های دیگر الهام گرفته شود تا به یک طراحی آشنا و امروزی دست یابیم. وی در ادامه صحبت‌هایش گفت:

johann-kistler

برای طراحی نهایی خودرو ما سه گزینه داشتیم که باید از میان آن‌ها انتخاب می‌کردیم. حالا طراحی نسل جدید سری ۵ چیزی مابین این سه گزینه‌ای است که در اختیار داشتیم. علاوه بر این سه گزینه، ما یک پیشنهاد دیگر نیز ارائه کردیم و شاید بتوان گفت که طراحی خودرو تا حد زیادی بر پایه همین یک پیشنهاد است.

نسل جدید سری ۵ کمی بزرگ‌تر شده است. طول خودرو اکنون ۳۶ میلی‌متر افزایش یافته و به ۴۹۳۵ میلی‌متر رسیده است، عرض خودرو نیز یک افزایش جزئی ۶ میلی‌متری را به خود دیده و اکنون به ۱۸۶۸ میلی‌متر رسیده است. ارتفاع خودرو نیز با ۲ میلی‌متر افزایش، اکنون ۱۴۶۶ میلی‌متر است. طول فاصله بین دو محور عقب و جلوی خودرو نیز افزایش یافته و اکنون ۲۹۷۵ میلی‌متر است. برای این‌که یک مقایسه داشته باشیم، برادر آلمانی این خودرو، یعنی مرسدس بنز کلاس E را مثال می‌زنیم. این خودرو ۴۸۸۰ میلی‌متر طول، ۱۸۵۰ میلی‌متر عرض و ۱۴۷۰ میلی‌متر ارتفاع دارد.

به لطفا بزرگ شدن این خودرو، فضای داخلی بهبودهایی را به خود دیده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فضای پای سرنشینان عقب اشاره کرد. اکنون با توجه به صندلی‌های جدیدی که برای این خودرو توسعه یافته، در داخل خودرو فضای کافی برای ۵ سرنشین وجود دارد (۲ سرنشین در جلو و سه سرنشین در عقب). اکنون قسمت میانی صندلی عقب به جای آن‌که نقش یک جدا کننده برای طرفین را داشته باشد، خود به یک صندلی میانی تبدیل شده است و اکنون فرم آن کاملاً به صندلی شبیه بوده و برای نفر سوم تعبیه شده است اما متاسفانه فضای پای این شخص به اندازه دیگر سرنشینان عقب خودرو نیست و به دلیل وجود تجهیزات کنسول میانی، تنگ‌تر است و ممکن است سرنشین میانی را دچار مشکل کند. در کنار همه این‌ها، گنجایش صندوق عقب نیز ۱۰ لیتر بیشتر شده و اکنون به ۵۳۰ لیتر رسیده است اما همچنان در مقایسه با مرسدس بنز کلاس E چیزی در حدود ۱۰ لیتر کم‌تر است.

طراحی هفتمین نسل از خودروی سری ۵، از خودروی سری ۷ الهام گرفته شده است.

به لطف تغییرات آیرودینامیکی صورت گرفته، ضریب درگ این خودرو اکنون به ۰٫۲۲ رسیده است. این عدد خیره‌کننده به لطف عناصر جلو پنجره فعال به دست آمده است، به این صورت که این جلو پنجره دارای حائل‌هایی است که وقتی که هوای بیشتری برای خنک‌سازی مورد نیاز باشد، باز می‌شوند اما در دیگر موقعیت‌ها بسته می‌مانند تا به حرکت صاف جریان هوا کمک کنند.

ب‌ام‌و برای ساختار پلتفرمی که در زیر بدنه آلومینیومی نسل جدید خودروی سری ۵ قرار گرفته، از معماری خوشه‌ای یا همان Cluster Architecture (به اختصار: CLAR) استفاده کرده است. در این ساختار از آلومینیوم، منیزیم و تیتانیوم بیشتری در بخش‌های مختلف استفاده شده و مقدار آن‌ها در مقایسه با نسل پیشین سری ۵ بسیار بیشتر است. ب‌ام‌و می‌گوید که استفاده از معماری CLAR در ساختار پلتفرم خودرو و همچنین اقداماتی نظیر کاهش سیم‌کشی و استفاده از عناصر سبک، باعث شده‌اند تا وزن نسل جدید خودروی سری ۵ در مقایسه با نسل پیشین ۱۰۰ کیلوگرم کاهش یابد و این یک دستاورد خارق‌العاده است.

p90237833-highres-1

p90237201-highres-1 p90237204-highres-1 p90237206-highres-1

ب‌ام‌و برای این خودرو طیف گسترده‌ای از جدیدترین پیشرانه‌ها را در نظر گرفته که در ادامه آن‌ها را می‌خوانید:

  • پیشرانه ۴٫۴ لیتری ۸ سیلندر V شکل بنزینی N63 توربوشارژ برای مدل بالارده ۵۵۰d xDrive M Performance
  • پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر بنزینی B48 توربوشارژ با قدرت ۱۸۸ اسب بخار برای مدل ۵۲۰i
  • پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر بنزینی B58 توربوشارژ با قدرت ۲۴۸ اسب بخار برای مدل ۵۲۰i
  • پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر بنزینی توربوشارژ با قدرت ۳۳۵ اسب بخار برای مدل ۳۴۰i
  • پیشرانه ۴ سیلندر دیزلی B47
  • پیشرانه ۶ سیلندر دیزلی B58

مدل بالارده ۵۵۰d xDrive M Performance رقیب مستقیم مرسدس بنز AMG E43 و آئودی S6 است و توانایی تولید ۴۵۵ اسب بخار و ۶۴۹ نیوتن متر گشتاور را داراست. ۰ تا ۱۰۰ این خودرو تنها ۴ ثانیه طول می‌کشد و سقف سرعت آن نیز ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. از نظر تولید آلاینده‌ها و مصرف سوخت نیز باید گفت که این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۸٫۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند و نرخ تولید کربن دی اکسید آن نیز ۲۰۴ گرم در هر کیلومتر است.

همان‌طوری که در لیست پیشرانه‌ها خواندید، این نسل جدید نسخه دیزلی نیز دارد که خریداران می‌توانند از میان این دو پیشرانه دیزلی، با توجه به نیاز خود یکی را انتخاب کنند. مدل‌های دیزلی این خودرو عبارتند از: ۵۱۸d، نسخه معمولی ۵۲۰d و نسخه Efficient Dynamics آن و ۵۲۵d. تمامی این مدل‌ها از پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ شده دیزلی بهره می‌برند که در ادامه در مورد هر کدام از این مدل‌ها و تفاوتی که در بازده آن‌ها وجود دارد صحبت خواهیم کرد.

مدل ۵۲۰d به محض عرضه رسمی این خودرو در ماه فوریه برای خرید در دسترس خواهد بود. پیشرانه دیزلی این خودرو توانایی تولید ۱۸۸ اسب بخار و ۳۹۹ نیوتن متر گشتاور را داراست. ۰ تا ۱۰۰ این خودرو ۷٫۶ ثانیه طول می‌کشد و سقف سرعت آن نیز ۲۳۸ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. اما مصرف سوخت این خودرو یک افزایش جزئی داشته و اکنون به ۲۴٫۳۹ کیلومتر بر لیتر رسیده است اما تولید کربن دی اکسید در این پیشرانه ۱۲ گرم در هر کیلومتر بهبود یافته و به ۱۰۷ گرم در هر کیلومتر رسیده است. اما نسخه Efficient Dynamics این پیشرانه به شکل اقتصادی عمل می‌کند و در هر کیلومتر تنها ۱۰۲ گرم گاز کربن دی اکسید را وارد هوا می‌کند. این نسخه اندکی پس از عرضه رسمی خودرو در دسترس قرار خواهد گرفت. اما پرچم‌دار این خودروهای دیزلی، مدل ۵۳۰d است که از پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژ دیزلی ب‌ام‌و استفاده می‌کند و توانایی تولید ۲۶۱ اسب بخار قدرت را دارد. این پیشرانه در آینده نزدیک بر روی مدل‌های ۵۳۵d و ۵۴۰d نیز استفاده خواهد شد اما بر روی آن‌ها ۳۱۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

ب‌ام‌و برای این خودرو پیشرانه‌های دیزلی، بنزینی و هیبریدی را در نظر گرفته است

این پیشرانه یک نسخه خاص نیز دارد که به صورت ویژه بر روی مدل چهار چرخ متحرک ۵۵۰d xDrive M Performance  استفاده خواهد شد. این پیشرانه دیزلی توسعه یافته، ۳ لیتری بوده و چهار توربوشارژ دارد و می‌تواند ۳۹۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۹ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نسخه پیشین این پیشرانه ۳۸۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و ۷۳۸ نیوتن متر گشتاور داشت و این نشان می‌دهد ب‌ام‌و بهبودهای خوبی را بر روی نسخه جدید آن اعمال کرده است. متاسفانه ب‌ام‌و از اعلام جزئیات بیشتر در مورد این پیشرانه خودداری کرده و می‌خواهد که تا نزدیک شدن به زمان عرضه خودرو (نیمه دوم سال ۲۰۱۷)، اطلاعاتی از آن منتشر نشود. ب‌ام‌و در نظر دارد که در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ میلادی، نسخه هیبریدی این خودرو که با نام ۵۳۵i ActiveHybrid شناخته می‌شود را در بازار بریتانیا عرضه کند.

نسخه جهانی هیبریدی نسل ۵ ب‌ام‌و با نام ۵۳۰e iPerformance شناخته می‌شود و از نسخه به‌روز شده پیشرانه‌ای استفاده می‌کند که در مدل X5 xDrive40e نیز شاهد آن بودیم. این پیشرانه هیبریدی از یک موتور احتراق درونی بنزینی ۲ لیتری ۴ سیلندر و یک موتور تماماً الکتریکی بهره می‌برد که مجموع قدرت آن‌ها به ۲۴۸ اسب بخار می‌رسد و می‌توانند ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور نیز تولید کنند. ۰ تا ۱۰۰ این مدل ۶٫۲ ثانیه طول می‌کشد و گفته شده که میزان مصرف سوخت و تولید کربن دی اکسید این دو موتور مجموعاً برابر است با ۴۹٫۹۸ کیلومتر بر لیتر و ۴۶ گرم در هر کیلومتر. همان‌طوری که گفته شد، این نسل جدید نیز همچون تمام خودروها، یک مدل بالارده دارد که از تمامی مدل‌های سری ۵ قدرت‌مندتر است، ب‌ام‌و قصد دارد که این مدل را در نمایشگاه خودرو فرانکفورت در معرض دید عموم قرار دهد و بدین ترتیب رقبایی همچون مرسدس بنز E کلاس، جگوار XF R و آئودی RS6 را به چالش بکشد و به رقابت دعوت کند. این مدل ویژه از یک پیشرانه بنزینی ۸ سیلندر V شکل ۴٫۴ لیتری دو توربوشارژ بهره می‌برد و توانایی تولید ۶۰۳ اسب بخار قدرت را دارد. ب‌ام‌و چندی پیش از این پیشرانه بر روی مدل M5 Competition Edition استفاده کرد تا یک خداحافظی باشکوه با ششمین نسل از خودروی سری ۵ داشته باشد. یکی از همکاران دیرینه شرکت ب‌ام‌و که آلپینا نام دارد نیز توسعه نسخه اختصاصی این خودرو را آغاز کرده و با نام B5 شناخته می‌شود که یک‌سری اصلاحات اساسی بر روی آن شکل گرفته و ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد. مدل‌های پایین‌رده سری ۵ همچنان از جعبه دنده استاندارد ۶ سرعته دستی بهره می‌برند اما در مدل‌های بالاتر از جعبه دنده به‌روز شده ۸ سرعته خودکار استفاده شده است. اما در مدل بالارده M5 از جعبه دنده دو کلاچه ۷ سرعته استفاده شده است.

p90237232-highres-1

p90237203-highres-1 p90237209-highres-1 p90237207-highres-1

همان‌طوری که گفته شد، ب‌ام‌و در پلتفرم این خودرو از ساختار CLAR استفاده کرده است که علاوه بر کاهش وزن کلی خودرو، باعث افزایش میزان سفتی پیچشی یا torsional rigidity آن نیز شده است. اما بگذارید جدای از متن، یک توضیح مختصر درباره سفتی پیچشی نیز ارائه دهیم. در علم مکانیک، به مقاومت یک سازه در مقابل پیچ خوردن و یا خمیدگی اجباری، سفتی پیچشی می‌گویند، میزان سفتی پیچشی در پلتفرم یک خودرو زمانی مشخص می‌شود که شما خودرو را به گونه‌ای قرار دهید که یکی از چرخ‌های جلو و دو چرخ عقب خودرو بر روی سطحی یکسان باشند اما یکی از چرخ‌های جلو بر روی سطحی کم ارتفاع‌تر از سایرین قرار گیرد، یا این‌که فرض کنید اصلاً یکی از چرخ‌های جلو وجود ندارد و این خودرو باید روی سه چرخ بایستد، در این صورت می‌توان میزان سفتی پیچشی را مشخص کرد. استفاده از آلومینیوم، منیزیم و تیتانیوم در ساختار CLAR باعث شده تا سفتی پیچشی آن به شکل چشمگیری افزایش یابد. برای اطمینان از میزان سفتی پیچشی، می‌توان فرآیندی که گفته شد را روی تک تک چرخ‌ها آزمایش کرد.

ب‌ام‌و در قسمت جلویی این خودرو از سیستم تعلق دو جناغی استفاده کرده و بسیاری از قطعات آن را به منظور کاهش وزن، از جنس آلومینیوم ساخته است. در قسمت عقب خودرو نیز از سیستم تعلیق ۵ میله‌ای (یکی از سیستم‌های چند میله‌ای محسوب می‌شود) و قطعات سبک‌تر آلومینیومی استفاده شده تا بر روی نحوه حرکت چرخ‌ها کنترل بیشتری وجود داشته باشد، تقارب چرخ‌ها بهبود یابد و در نهایت هر چرخ از سایرین در عین عملکردی واحد، جدا باشد (یعنی وقتی خودرو به یک دست انداز برخورد کرد، تنها چرخی که به دست انداز برخورد می‌کند ضربه را احساس کند و آن را خنثی کند و در کار سایر قسمت‌ها اختلالی ایجاد نشود). این سیستم تعلیق جدید در ۴ پیکربندی یا نوع در دسترس خواهد بود: نسخه استاندارد با دمپرهای نرخ ثابت، نسخه اسپرت که سفت بوده و ارتفاع رانندگی را کاهش می‌دهد، نسخه‌ای با سیستم دمپر متغیر و نسخه‌ای ویژه که ترکیبی از دمپرهای متغیر است و در آن مدیریت میله‌های آنتی رول توسط موتورهای الکتریکی فعال صورت می‌گیرد. متاسفانه بر خلاف آئودی A6 و مرسدس بنز کلاس E، ب‌ام‌و تصمیم گرفته که در تمام مدل‌های نسل جدید سری ۵ از سیستم تعلیق بادی استفاده نکند و به جای آن، سیستم‌های تعلیق فعلی را پیشنهاد داده و گفته که این سیستم‌ تعلیق کیفیت سواری را بهبود می‌بخشد.

بسیاری از قطعات سیستم تعلیق از جنس آلومینیوم هستند تا علاوه بر سبکی، بر روی حرکت چرخ‌ها نیز کنترل بیشتری وجود داشته باشد.

 همچنین گفته شده خریدارانی که نسخه چهارچرخ متحرک xDrive این خودرو را خریداری می‌کنند، می‌توانند از سیستم فرمان‌پذیری چهار چرخ شرکت ب‌ام‌و نیز استفاده کنند. این سیستم باعث می‌شود که علاوه بر چرخ‌های جلو، چرخ‌های عقب نیز به شکل نامحسوسی فرمان‌پذیر باشند. این سیستم در سرعت‌های بالا بر سر پیچ‌ها عمل می‌کنند اما در شهرها و یا در سرعت‌های پایین نیز می‌توان از آن استفاده کرد. یک آزمایش کوچک که بر روی نسخه اولیه این خودرو انجام شد نشان داد که این خودرو بسیار چابک است و سیستم فرمان‌پذیری چهارچرخ آن نیز بازخورد بسیار خوبی دارند.

در ابتدای مطلب نیز گفته شد که در این خودرو از برخی ویژگی‌های رانندگی نیمه خودران نیز استفاده شده است و این عملگرها مشابه قابلیت‌های خودران مرسدس بنز کلاس E هستند. یکی از این قابلیت‌ها، Hands-off نام دارد که به خودرو اجازه می‌دهد بدون این‌که راننده فرمان را در دست بگیرد در ترافیک حرکت کند، وقتی که سرعتش بالاتر از ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت است در خط باقی بماند و وقتی که سرعت خودرو بین ۷۰ تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است، خط حرکت خود را تغییر دهد تا یک حرکت آهسته‌تر را به ارمغان بیاورد زیرا ممکن است که شما راهنما زده و بخواهید که از مسیر خارج شده و وارد فرعی شوید.

خودروی سری ۵ جدید از طریق سیستم ارتباطی ب‌ام‌و که با نام “car-to-x” شناخته می‌شود، می‌تواند با دیگر خودروهای ب‌ام‌و در ارتباط باشد تا ایمنی خودروها تضمین شود. به عنوان مثال اگر شما در جاده‌ای حرکت می‌کنید که مِه گرفتگی وجود دارد و مجبور می‌شوید چراغ‌های مِه شکن را روشن کنید، خودروی شما به دیگر خودروهای ب‌ام‌و که در همان مسیر بوده اما هنوز وارد مِه گرفتگی نشده‌اند هشدار می‌دهد که شرایط رانندگی در ادامه مسیر مناسب نیست و باید چراغ‌های مِه شکن سالم باشند.

p90237271-highres-1

p90237323-highres-1 p90237274-highres-1 p90237267-highres-1

همان‌گونه که گفته شد، فضای داخل این خودرو در مقایسه با نسل قبلی بزرگ‌تر شده و صندلی‌ها نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که توانسته‌اند فضا را برای نشستن ۵ سرنشین مهیا کنند. طراحی صندلی عقب به طور کامل تغییر کرده و اکنون نفر سوم نیز می‌تواند در عقب خودرو بنشیند. قسمت میانی دو سرنشین عقب که پیش‌تر کاربردی نداشت، اکنون جای نفر سوم است و طراحی آن نیز صندلی گونه است اما متاسفانه با توجه به کشیده شدن کنسول میانی از جلو تا قسمتی از عقب خودرو، جای پای نفر سوم تنگ‌تر از سایرین است و ممکن است باعث اذیت شدن سرنشین شود.

در قسمت جلوی فضای داخلی خودرو، داشبورد قرار گرفته است که به داشبورد نسل ۶ خودروی سری ۷ شباهت دارد و تمام عقربه‌های نشان‌گر، دیجیتالی شده‌اند. در واقع در این قسمت چیز آنالوگی وجود ندارد و همه چیز دیجیتالی شده است و به شما یک احساس مدرن را منتقل می‌کند و با توجه به کیفیت بالای قطعات به کار برده شده در داشبورد، شما احساس می‌کنید که یک کالای فوق لوکس را لمس می‌کنید که البته ساخت یک چنین شاهکاری از ژرمن‌ها دور از انتظار هم نیست. کنسول میانی نیز در مقایسه به سری ۷ یک تفاوت جزئی دارد و آن هم راننده محور بودن است، یعنی تمامی تجهیزات به سمت راننده متمایل هستند و همین زاویه‌دار بودن کنسول میانی، امکان دسترسی آسان‌تر را فراهم کرده است. در قسمت میانی داشبورد، یک نمایش‌گر ایستاده ۸٫۷ اینچی قرار دارد که جایگزین نمایش‌گر قبلی شده و از طریق آن می‌توان به سیستم سرگرمی خودرو دسترسی داشت. محل قرارگیری این نمایش‌گر به گونه‌ای است که دسترسی به آن برای راننده بسیار ساده باشد و از طریق آن می‌توان ژست‌های حرکتی را کنترل کرد، سیستم کنترل صدا را فعال کرد (این سیستم اکنون به جای آن‌که تنها دستورات صوتی خاص را تشخیص دهد، می‌تواند گفتگوها را شناسایی کند. ب‌ام‌و یک پکیج اختصاصی موسوم به “حرفه‌ای” را برای داخل این خودرو در نظر گرفته که یک نمایش‌گر ۱۰٫۲ اینچی نیز شامل آن می‌شود و شما می‌توانید آن را جایگزین نمایش‌گر استاندارد ۸٫۷ اینچی کنید.

گالری تصاویر

Arrow
Arrow
ArrowArrow
Slider

از طریق این نمایش‌گر، می‌توان به جدیدترین نسخه از سیستم iDrive شرکت ب‌ام‌و دسترسی داشت. این سیستم نوعی از سیستم‌عامل خودروهای مدرن ب‌ام‌و محسوب می‌شود. جدیدترین نسخه از این سیستم امکان شخصی سازی منوی خانگی را فراهم می‌آورد شما می‌توانید عملگرهایی که به طور مکرر از آن‌ها استفاده می‌کنید را بر روی این صفحه قرار دهید. در کنار لیست دستیارهای رانندگی این خودرو، یک سیستم به نام محدودیت سرعت نیز دیده می‌شود که به اجازه می‌دهد سیستم کنترل سرعت در سیستم استاندارد کنترل کروز گنجانده شود.

قیمت این خودرو هنوز از سوی شرکت اعلام نشده است و برای اعلام قیمت زود است اما انتظار می‌رود که قیمت هر مدل آن، در مقایسه با نسل قبلی بیشتر باشد. تولید نسل جدید خودروی سری ۵ در کارخانه ب‌ام‌و که در ناحیه دینگولفینگ، آلمان واقع شده انجام می‌شود. البته تعدادی از خودروها نیز در کارخانه ب‌ام‌و که در گِراز، اتریش واقع شده صورت می‌گیرد. نسخه درازتر این خودرو که پسوند Li نیز دارد، سال آینده در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی می‌شود و تولید آن نیز در شِنیانگ چین انجام خواهد شد.

نظر شما در مورد این خودرو چیست؟

منبع:

واکنش شما:
like
0
love
1
haha
0
wow
0
sad
0
angry
0

دیدگاه ها

1 دیدگاه

avatar

مرتب سازی:   جدید ترین | قدیمی ترین | بیشترین رای
سعيد
سعيد
مهمان
3 ماه 1 روز قبل

آقا ديوانه شدم. همينو ميخواستين!!!؟؟؟
با اين ماشينا شون. اَه.

wpDiscuz

© تمامی حقوق برای وبسایت ویاتک محفوظ است. نقل مطالب سايت تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.