ویاتک | اخبار حوزه دانش، فناوری و تکنولوژی به همراه مطالب علمی جذاب

نسل جدید پورشه پانامرا رونمایی شد

۲
porsche-panamera-turbo-1

بالاخره پس از انتشار تصاویر جاسوسی مختلف، شایعات و اخبار گوناگون، نسل جدید پورشه پانامرا با پلتفرمی جدید و پیشرانه‌‌های توربو ۶ سیلندر و ۸ سیلندر رونمایی شد. همان‌طوری که در تصاویر قبلی نیز دیده شده بود، چراغ‌های جلویی این خودرو همانند مدل ۷۱۸ باکستر تماماً LED هستند و چراغ‌های عقب خودرو نیز به صورت نواری نازک طراحی شده‌اند. فرم چراغ‌های عقب این خودرو یادآور طراحی چراغ‌های مدل ۹۱۱ هستند. البته این خودرو اکنون از لحاظ بصری شباهت‌های بسیار بیشتری به مدل ۹۱۱ دارد. به عنوان مثال، کاهش برآمدگی جلو و خط یکپارچه سقف که تا عقب کشیده شده، باعث شده‌اند این خودرو به برادر خود ۹۱۱ شبیه شود.

نسل جدید پانامرا در مقایسه با نسل قبلی بزرگ‌تر است. طول این خودرو ۵۰۴۹ میلی‌متر، عرض آن ۱۹۳۷ میلی‌متر و ارتفاع آن ۱۴۲۳ میلی‌متر است و این یعنی پانامرای جدید ۳۴ میلی‌متر طویل‌تر، ۶ میلی‌متر عریض‌تر و ۵ میلی‌متر بلندتر از نسل قبلی خود است اما فاصله‌ی بین دو محور این خودرو در مقایسه با نسل قبلی ۲۰ میلی‌متر کاهش یافته و به ۲۹۵۰ میلی‌متر رسیده است.

porsche-panamera-turbo-rear

ظرفیت صندوق عقب این خودرو ۴۹۵ لیتر است اما می‌توان این ظرفیت را افزایش داد. پورشه برای بخش عقب این خودرو از صندلی‌های تاشوی ۴۰:۲۰:۴۰ استفاده کرده که اگر آن‌ها را تا کنید، ظرفیت مجموع صندوق عقب خودرو و بخش عقبی، ۱۳۰۴ لیتر می‌شود. نسل جدید پانامرا، اولین خودروی پورشه است که بر پایه پلتفرم MSB این شرکت ساخته شده است. از جمله ویژگی‌های این پلتفرم که صرفاً برای خودروهای دو چرخ متحرک (چرخ‌های عقب) و چهار چرخ متحرک ساخته شده می‌توان به کاپوت، بخش عقبی، سقف و گلگیرهایی اشاره کرد که تماماً از جنس آلومینیوم ساخته شده‌اند.

به هنگام عرضه، نسل جدید پانامرا در سه مدل ۴S، ۴S دیزل و توربو قابل سفارش خواهد بود. تمام این مدل‌ها را می‌توان به صورت استاندارد با جعبه دنده ۸ سرعته ۲ کلاچه (PDK) چهار چرخ متحرک و یا دیگر انتخاب‌های قابل شخصی سازی سفارش داد. انتظار می‌رود که پورشه در ماه‌های آینده از نسخه‌های سریع‌تر و یا ارزان‌تر این خودرو رونمایی کند.

فضای داخل کابین و تکنولوژی‌های در دسترس

در نگاه اول، نمایش‌گرهای لمسی داخل این خودرو خودنمایی می‌کنند. دیگر خبری از کیلومتر شمار و نشان‌گرهای آنالوگ نیست و صفحات لمسی دیجیتالی جایگزین آن‌ها شده‌اند. تنها بخشی که همچنان به صورت آنالوگ مانده، عقربه نشان دهنده دور موتور است. دو نمایش‌گر لمسی ۷ اینچی در طرفین این نمایش‌گر آنالوگ قرار گرفته‌اند که وضعیت‌های مختلف را نشان می‌دهند و راننده می‌تواند محتوای نمایشی توسط آن‌ها را شخصی سازی کند. در بخش وسط داشبورد نیز یک نمایش‌گر بزرگ ۱۲٫۳ اینچی قرار گرفته که برای سیستم سرگرمی و مدیریت ارتباطات پورشه است. علاوه بر این، این نمایش‌گر به عنوان یک سیستم ناوبری آنلاین، و سیستم تشخیص زبان نیز عمل می‌کند. سیستم کار پلی اپل نیز بر روی آن نصب بوده و محتوا را برای سرنشینان خودرو به ارمغان می‌آورد.

تعداد دکمه‌هایی که در کابین خودرو و در کنسولی هستند به شکل قابل توجهی کاهش یافته‌اند و بسیاری از عملگرها اکنون توسط کنترلرهای خازنی که در اطراف دسته تعویض دنده قرار گرفته‌اند کنترل می‌شوند. تعداد دیگری از عملگرها نیز توسط کلیدهای لمسی نمایش‌گر بزرگی که در وسط داشبورد است کنترل می‌شوند.

پورشه می‌گوید:

porsche logo

با وجود طیف گسترده‌ای از سیستم‌های ارتباطی، راحتی و دستیارها، اکنون عملگرهای مختلف می‌توانند خیلی راحت‌تر و مستقیم‌تر مورد استفاده قرار گرفته و یا مدیریت شوند.

سیستم کنترل دمای خودرو را نیز هر فرد می‌تواند به صورت مجزا کنترل کند، زیرا در محل نشستن هر ۴ سرنشین، کنترلرهای لازم برای انجام این کار قرار گرفته‌اند. پورشه برخی از تجهیزات انتخابی را نیز برای این خودرو در نظر گرفته که خریداران می‌توانند آن‌ها را برای خودرو سفارش دهند. این تجهیزات انتخابی عبارتند از: سانروف پانوراما، سیستم ماساژ صندلی، یک سیستم صوتی فراگیر Burmester 3D و بسته روشنایی محیط قابل تنظیم.

porsche-panamera-interior

پورشه برای نسل جدید پانامرا از چراغ‌های جلویی ۸۴ نقطه‌ای مجهز به سیستم LED ماتریکسی (این سیستم اشعه نور هر LED را به چند شعله تقسیم می‌کند و همین باعث می‌شود که چراغ‌ها در هر موقعیت، روشنایی و نور بیشتری را داشته باشند) استفاده کرده است. همچنین یک سیستم دید در شب نیز در نظر گرفته شده که به هنگام رانندگی در شب، افراد و یا حیوانات را به صورت برجسته نشان می‌دهد تا راننده را از وجود آن‌ها آگاه کند.

در نسل جدید پانامرا، طیف گسترده‌ای از فناوری‌های دستیار رانندگی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم تطبیقی تعلیق هوایی، سیستم کنترل الکتریکی دمپِر، سیستم کنترل گشتاور، سیستم تثبیت کننده گردش فعال، فرمان چرخ عقب و یک سیستم کنترل شاسی “۴D” اشاره کرد.

سیستم به‌روز شده کروز کنترل تطبیقی InnoDrive جدید پورشه می‌تواند از داده‌های سیستم ناوبری استفاده کرده و چگونگی تعویض دنده، کروز، میزان شتاب جانبی و چگونگی کاهش سرعت نقطه‌ای را برای ۳ کیلومتر بعدی برنامه‌ریزی کند.

porsche-panamera-turbo-profile

پانامرا توربو

پیشرانه تمامی مدل‌های پانامرای جدید توربو است. اما در مورد مدل توربو یک پیشرانه خاص در نظر گرفته شده است. این پیشرانه ۸ سیلندر V شکل، دارای ۴ لیتر حجم بوده و در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه می‌تواند ۵۴۱ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده بگذارد، همچنین میزان گشتاور خودرو در بین دور موتورهای ۱۹۶۰ و ۴۵۰۰ دور بر دقیقه، ۷۷۰ نیوتن‌متر خواهد بود. قدرت و گشتاور این پیشرانه جدید در مقایسه با پیشرانه نسل قبلی پانامرای توربو که یک پیشرانه ۴٫۸ لیتری ۸ سیلندر داشت، به ترتیب ۲۹ اسب بخار و ۷۰ نیوتن‌متر بیشتر است.

حداکثر سرعت این خودرو ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است و پورشه می‌گوید که پانامرای جدید می‌تواند در ظرف مدت زمان ۳٫۸ از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. البته این زمان برای مدل‌های توربو معمولی است و اگر بسته اسپورت کرونو بر روی موتور قرار گیرد، این زمان به ۳٫۶ ثانیه می‌رسد.

پانامرای توربو اولین خودروی پورشه است که از سیستم “غیر فعال‌سازی سیلندر” استفاده می‌کند، یعنی پیشرانه ۸ سیلندر این خودرو می‌تواند به کمک این سیستم، با ۴ سیلندر نیز به خوبی سوخت را مدیریت کند. سیستم غیر فعال‌سازی سیلندر در واقع یکی از فناوری‌های کاهنده مصرف سوخت است و در پورشه پانامرای جدید میزان مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر را تا ۱٫۱ لیتر کاهش می‌دهد. اکنون نسل جدید پورشه پانامرا توربو به لطف وجود سیستم غیر فعال‌سازی سیلندر، در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۹٫۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

nxjhkp1pz841domx6217

پورشه پانامرا توربو دارای رینگ‌های ۲۰ اینچی بوده و در بخش عقب نیز یک اسپویلر متحرک قرار گرفته است که در سرعت‌های بالا، میزان چسبندگی به جاده را افزایش می‌دهد.

porsche-panamera-2

پانامرا ۴S

قدرت لازم نسل دوم پانامرا ۴S توسط یک پیشرانه ۲٫۹ لیتری دو توربو شارژر ۶ سیلندر V شکل تامین می‌شود که در دور موتور ۵۶۵۰ دور بر دقیقه توانایی تولید ۴۳۴ اسب بخار قدرت را دارد. میزان گشتاور خودرو در بین دور موتورهای ۱۷۵۰ و ۵۵۰۰ دور بر دقیقه به ۵۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد. این مدل جدید در مقایسه با نسل قبلی خود، ۲۰ اسب بخار و ۳۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری دارد.

پانامرا ۴S به صورت استاندارد، چهار چرخ متحرک است و می‌تواند در ظرف مدت زمان ۴٫۴ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. اگر بسته اسپورت کرونو بر روی موتور این خودرو نصب شود، این زمان به ۴٫۲ ثانیه می‌رسد. حداکثر سرعت این مدل ۲۸۶ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است و میزان مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸٫۲ لیتر خواهد بود.

پانامرا ۴S دیزل

نسل جدید پانامرا ۴S دیزل، به یک پیشرانه دیزلی تو توربو شارژر ۸ سیلندر V شکل مجهز شده است که می‌تواند در دور موتور ۳۵۰۰ دور بر دقیقه، قدرت ۴۱۵ اسب بخار را در زیر پای راننده بگذارد. میزان گشتاور خودرو در بین دور موتورهای ۱۰۰۰ و ۳۲۵۰ دور بر دقیقه ۸۵۰ نیوتن متر است.

حداکثر سرعت پانامرا ۴S دیزل، ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. همچنین این خودرو سریع‌ترین خودروی دیزلی جهان است، زیرا می‌تواند به کمک سیستم چهار چرخ متحرک خود در ظرف مدت زمان ۴٫۵ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و اگر بسته اسپورت کرونو بر روی موتور آن قرار گیرد، این زمان به ۴٫۳ ثانیه نیز می‌رسد. میزان مصرف سوخت این پیشرانه دیزل، در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۶٫۸ لیتر خواهد بود.

Arrow
Arrow
Slider

قیمت در استرالیا و زمان عرضه

در استرالیا، قیمت مدل‌های مختلف این خودرو به شرح زیر است:

پانامرا ۴S / قیمت: ۳۰۴٫۲۰۰ هزار دلار

پانامرا ۴S دیزل / قیمت: ۳۱۲٫۱۰۰ هزار دلار

پانامرا توربو / قیمت: ۳۷۶٫۹۰۰ هزار دلار

نظر شما در خصوص نسل جدید پورشه پانامرا چیست؟

منبع:

واکنش شما:
like
0
love
2
haha
0
wow
0
sad
0
angry
0

دیدگاه ها

2 دیدگاه

avatar

مرتب سازی:   جدید ترین | قدیمی ترین | بیشترین رای
وحید
عضو
6 ماه 17 روز قبل

من میخوام

HaMeD
HaMeD
مهمان
6 ماه 16 روز قبل

اقا عرفان مرادی ، اینجا؟؟ دیگه وینفون نمیای؟؟؟

wpDiscuz

© تمامی حقوق برای وبسایت ویاتک محفوظ است. نقل مطالب سايت تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.