ویاتک | اخبار حوزه دانش، فناوری و تکنولوژی به همراه مطالب علمی جذاب

استون مارتین و رد بول از خودروی AM-RB 001 رونمایی کردند

+

این هایپرکار جدید استون مارتین با نام AM-RB 001 است؛ ترکیبی از مهندسی استون مارتین و تکنولوژی و طراحی تیم فرمول یک رد بول. این پیشرفته‌ترین و سریع‌ترین خودروی استون مارتین است، اولین خودروی جاده‌ای که توسط طراح خودروهای فرمول یک آدرین نیوِی طراحی شده است. همان‌طوری که در ماه مارس نیز اعلام شد، AM-RB 001 پروژه‌ای مشترک میان تیم فرمول یک رد بول و استون مارتین است که از آن با نام “شکافنده زمین” یاد می‌شود. به نظر می‌رسد که این دو تیم از اعلام برنامه‌های سری خود هیچ ترسی نداشته و به صورت مستقیم با هایپرکارهایی نظیر مک‌لارن پی ۱، فراری لافراری و پورشه ۹۱۸ اعلان جنگ کرده‌اند.

استون مارتین و رد بول امروز در بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند که AM-RB 001 خودرویی خاص است و به گونه‌ای طراحی شده که به عنوان خودرویی جاده‌ای، کارایی بالا را در کنار نهایت لذت رانندگی به ارمغان بیاورد. همچنین تا پیش از این هیچ خودروی جاده‌ای تولید نشده که در پیست مسابقه بتواند با این خودرو رقابت کند.

aston-martin_red-bull_am-rb-001_01

هنوز از جزئیات مکانیکی و عملکردی خودرو سخنی به میان نیامده است اما گفته شده که پیشرانه این خودرو ۱۲ سیلندر V شکل تنفس طبیعی خواهد بود. برخلاف هایپرکارهای فعلی، برای این خودرو یک پیشرانه ۱۲ سیلندر بزرگ که در کنار آن یک پیشرانه الکتریکی وظیفه تامین نیرو را بر عهده داشته باشد، تایید و یا رد نشده است و هنوز هم احتمال هیبریدی بودن خودرو وجود دارد. همچنین ما سال‌هاست که می‌بینیم استون مارتین در خودروهای مختلفی که تولید می‌کند، از پیشرانه ۱۲ سیلندر استفاده می‌کند اما برای این خودرو، یک پیشرانه کاملاً جدید طراحی شده است. این پیشرانه جدید احتمالاً حجمی بین ۶ یا ۷ لیتر خواهند داشت. استون مارتین می‌گوید با این پیشرانه ما به نسبت قدرت به وزن ۱:۱ دست می‌یابیم، یعنی هر یک اسب بخار برای یک کیلوگرم از وزن خودرو!

aston-martin_red-bull_am-rb-001_07

استون مارتین و رد بول هنور در خصوص وزن نهایی خودرو چیزی را اعلام نکرده‌اند اما مجله بریتانیایی آتوکار که توانسته اطلاعاتی اختصاصی از این خودرو را به دست بیاورد، می‌گوید که به احتمال زیاد وزن این خودرو کم‌تر از یک تُن خواهد بود. با توجه به این‌که وزن این خودرو کم‌تر از یک تُن است و نسبت قدرت به وزن آن نیز ۱:۱ اعلام شده، بنابراین انتظار می‌رود که پیشرانه این خودرو در حدود ۹۰۰ اسب بخار (۶۷۰ کیلووات) قدرت داشته باشد. مجله آتوکار گفته است که پیشرانه این خودرو هیچ کدام از ویژگی‌های خود را از پیشرانه ۱۲ سیلندر ۵٫۲ لیتری توربو مدل DB11 به ارث نبرده است و تمامی فناوری‌های آن جدید هستند و از نو طراحی شده‌اند، همچنین این خودرو همانند خودروهای فرمول یک، دارای ترمزهایی با قابلیت بازیابی انرژی است. این‌ها اطلاعاتی هستند که از سوی آتوکار ارائه شده‌اند و استون مارتین یا رد بول آن‌ها را رد و یا تایید نکرده‌اند. وزن بسیار کم این خودرو به دلیل ساختار فیبر کربنی آن است. اگرچه هنوز جزئیات این بخش اعلام نشده است اما بسته طراحی آیرودینامیکی آدرین نیوِی نیز یکی از دلایل این وزن کم است.

سیستم تعلیق این خودرو نیز از خودروهای فرمول یک الهام گرفته شده است و به یک سیستم تنظیم ارتفاع مجهز شده که بتواند در جاده‌های معمولی و پیست با نهایی کارایی حرکت کند. آدرین نیوِی در مورد این پروژه می‌گوید:

adrian newey

راستش را بخواهید من مدت‌ها بود که به فکر طراحی یک خودروی جاده‌ای با عملکرد بالا بودم. تشکیل این تیم و همچنین فناوری‌های پیشرفته رد بول این امکان را برای من فراهم آوردند تا یک قدم دیگر به این هدف جاه طلبانه نزدیک شوم. اما من از ابتدا نیز معتقد بودم که باید با یک شرکت خودروساز مطرح همکاری کنم و استون مارتین در صدر لیست شرکت‌هایی قرار داشت که من با آن‌ها مایل به همکاری بودم. من همواره می‌دانستم که رد بول می‌تواند وظیفه عملکرد خالص خودرو را بر عهده گیرد همچنین به استون مارتین به جهت آن‌که در ساخت خودروهای زیبا، مسابقه‌ای و راحت تبحر داشت، ایمان کامل داشتم. حالا نتیجه این همکاری موفقیت آمیز، خودروی AM-RB 001 است.

پس از گفته‌های آدرین نیوِی، سرپرست تیم طراحی شرکت استون مارتین، مارک ریچمن نیز در مورد این پروژه اظهار نظر کرد و گفت:

mark richeman

من همواره بر این موضوع تاکید داشتم که این خودرو باید یک خودروی جاده‌ای باشد و بتواند نهایت کارایی و عملکرد را در پیست نیز به ارمغان بیاورد. حال که این پروژه به سرانجام رسیده، این خودرو دو شخصیت دارد: هم جاده‌ای است و زاده شده برای جنگیدن در پیست! ما در حال حاضر به صورت مخفیانه بر روی این خودرو کار می‌کنیم تا فناوری‌هایی را در آن قرار دهیم که راحتی و عملکرد بالا را به صورت همزمان به ارمغان بیاورند. تا به امروز استون مارتین یا بهتر بگویم، هیچ شرکتی، خودرویی همانند AM-RB 001 را تولید نکرده است.

Arrow
Arrow
ArrowArrow
Slider

تولید این خودرو محدود خواهد بود و به احتمال زیاد بین ۹۹ الی ۱۵۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد که همگی جاده‌ای هستند اما گفته شده که ۲۵ دستگاه مخصوص پیست نیز به صورت جداگانه تولید خواهند شد. هنوز تاریخ رسمی برای عرضه این خودرو اعلام نشده است اما انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸ شاهد عرضه آن به بازارهای جهانی باشیم.

نظر شما در مورد این خودروی خاص چیست؟

منبع:

واکنش شما:
like
0
love
0
haha
0
wow
0
sad
0
angry
0

دیدگاه ها

0 دیدگاه

avatar

wpDiscuz

© تمامی حقوق برای وبسایت ویاتک محفوظ است. نقل مطالب سايت تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.