ویاتک | اخبار حوزه دانش، فناوری و تکنولوژی به همراه مطالب علمی جذاب

مصاحبه با جمشید آرین؛ مخترع و ایده‌پرداز انقلاب صنعتی پایدار

arian-biography

پیش از این و در مطلبی به معرفی آقای جمشید آرین پرداختیم. وی که  در سن ۱۹ سالگی موفق به دریافت مجوز تولید دستگاه‌ها و بردهای الکترونیکی از اداره صنایع گیلان گردید، در سال ۲۰۰۰ میلادی اولین خودروی هوشمند الکتریکی جهان را در ایران طراحی و تولید کرد.

حال فرصت آن را به دست آوردیم تا با این مخترع و ایده‌پرداز مصاحبه‌ای داشته باشیم و سوالاتی را از ایشان بپرسیم. در ادامه توجه شما را به مصاحبه سایت ویاتک با جشمید آرین جلب می‌کنم.

با عرض سلام خدمت آقای آرین، به عنوان اولین سوال می‌خواهم از شما بپرسم که این شعار ما می‌توانیم که در مصاحبه‌ها و نوشته‌های شما دیده می‌شود، از کجا سرچشمه گرفته و چه تاثیری روی شما داشته؟

jamshid-arian-assl

سلام، اولین بار شعار ما می‌توانیم را از امام راحل شنیدم و از همان زمان که ۱۷ یا ۱۸ سال سن داشتم تحت تاثیر این جمله امام قرار گرفتم و این موضوع در ذهن من نقش بست تا این شعار امام را به عمل تبدیل کنم و از همان زمان ساختن را شروع کردم.

در مصاحبه‌ها و نوشته‌های شما دیده شده که این شعار به این صورت هم به کار رفته که “ما می‌توانیم، اما چرا قرار نیست بتوانیم؟” در صورت امکان این پاسخ این جمله را هر چند مختصر برای مخاطبان عزیز توضیح بدید که چرا قرار نیست بتوانیم؟

jamshid-arian-assl

بله، همانطور که امام عزیز فرمودند ما می‌توانیم و با کمک جوان‌ها و نخبه‌های کشور می‌توانیم از وابستگی خارج شویم و در زمینه‌های مختلف به خودکفایی برسیم. اما اینکه چرا قرار نیست بتوانیم، به این علت است که منفعت برخی مافیا در نتوانستن ما است و این مافیا با تمام قدرت خود تلاش می‌کنند تا ما نتوانیم و شعار ما می‌توانیم امام راحل را به عمل تبدیل نکنیم.

شاید برای خیلی از مخاطبان سوال باشه که شما که این دانش را دارید، کمپانی‌ها و کشورهای مختلفی وجود دارند که خواهان این علم شما هستند، پس چرا به یکی از این کشورها مهاجرت نمی‌کنید و همه فعالیت‌های خودتون را آن‌جا ادامه نمی‌دهید؟

jamshid-arian-assl

من هیچ وقت به دنبال کار برای کمپانی‌ها یا کشورهای خارجی نبوده‌ام، به خاطر دارم که در آخرین مصاحبه خودم پیش از آن که برای اولین بار از کشور خارج شوم، به رادیو جوان اعلام کردم که هر کجا که بروم باز می‌گردم و به وعده خودم عمل کردم. من می‌خواهم در کشور خودم خودروهای هوشمند الکتریکی را تولید کنم و روند توسعه کارهای خودم را به همراه جوانان و نخبه‌های کشورم ادامه بدهم و اقتصاد مقاومتی را به عمل تبدیل کنم.

جناب آرین آیا شما الان ایران هستید؟

jamshid-arian-assl

خیر، من الان در کشور آلمان هستم و بر روی پروژه مارس فعالیت می‌کنم.

چرا هم‌اکنون در کشور حضور ندارید؟

jamshid-arian-assl

چون مافیای خودرو با کمک همراهان خود کارخانه‌های من را تصرف کرده‌اند و من و خانواده‌ام را تهدید کرده‌اند. جایی برای ماندن من نگذاشته بودند.

چرا در کارخانه دیگری فعالیت خود را ادامه نمی‌دهید؟

jamshid-arian-assl

در حقیقت قضیه به این سادگی نیست، ما اگر به یک کارخانه دیگر نیز نقل مکان کنیم و ماشین‌آلات صنعتی را به آن کارخانه منتقل کنیم، باز هم مافیای خودرو از قدرت نفوذ خود استفاده می‌کنند و کارخانه را خواهند بست. برای شروع تولید ما به حمایت دولتی نیاز داریم.

نماینده‌های مجلس در رابطه با حل مشکل آلودگی هوا و راهکارهای شما در این رابطه چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

jamshid-arian-assl

تا به حال با چند نماینده مجلس در خود مجلس دیدار داشته‌ام. نهایت تلاش این دوستان به این صورت است که پیشنهاد می‌کنند که ما را به وزارت صنایع یا سازمان محیط زیست معرفی کنند و در دو موردی که مکاتبه صورت گرفت، هیچ کدام از این سازمان‌ها پیگیری نکردند یا پیگیری آن‌ها فرمالیته بود و حتی حاضر نشدند در رابطه با پروژه من به مجلس پاسخ بدهند.

چرا در همایش‌ها شرکت نمی‌کنید؟

jamshid-arian-assl

علاقه زیادی دارم که در همایش‌ها شرکت کنم و اطلاعات را با دانشجوها و نخبه‌ها به اشتراک بگذارم. اما مافیای خودرو اجازه نمی‌دهند که من در همایش‌ها و کنفرانس‌های داخلی شرکت کنم. تنها یک بار توانستم در گیلان در یک همایش شرکت کنم. اگر به من اجازه می‌دادند تا کنون حداقل ۳ مرتبه کنفرانس EVS (معتبرترین کنفرانس در زمینه خودروهای الکتریکی) به ایران می‌آوردم و ایران میزبان این کنفرانس می‌شد.

چرا از موسسات خصوصی کمک نمی گیرید و به دنبال حمایت دولتی هستید؟

jamshid-arian-assl

برخی از کارها را تنها با یک مجوز گرفتن می‌توان به انجام آن ها پرداخت، اما برخی از صنایع مانند صنعت خودروسازی، استراتژیک و کلیدی هستند و به حمایت‌های دولتی نیاز دارند و تنها با کمک یک شخص یا یک موسسه نمی‌توان به فعالیت در چنین صنایعی پرداخت. البته لازم به ذکر است که ما برای کارخانه خود پروانه بهره‌برداری دریافت کرده بودیم و به دنبال حمایت دولت نیز نبودیم، اما نتیجه آن شد که امروز کارخانه‌های من را تصرف کرده‌اند.

چه کسی یا کسانی در مقابل فعالیت‌های شما سنگ‌اندازی می‌کنند؟ چرا؟

jamshid-arian-assl

مافیای خودرو. در جواب چرایی این مساله باید گفت که واقعاً عجیب است که چرا این مافیا نمی‌خواهند ما به سمت ساخت خودروهای الکتریکی هوشمند حرکت کنیم! چون خود این مافیا با حمایت از این حرکت می‌توانند در آینده به خودروسازهای بزرگی در این زمینه تبدیل شوند و حتی خودروهایی را بسازند که بتوانند آن‌ها را به کشورهای خارجی صادر کنند.

حال به سراغ سوالاتی پیرامون خودروهای الکتریکی برویم، عمر موتور خودروهای الکتریکی چقدر است؟

jamshid-arian-assl

عمر موتور خودروهای الکتریکی بین ۲ تا ۵ برابر موتورهای بنزینی یا گازوئیلی هستند. در حقیقت عمر مفید آن‌ها چند برابر عمر مفید موتور خودروهای فسیلی است.

گارانتی باتری های خودروهای الکتریکی چقدر عمر دارند؟

jamshid-arian-assl

عمر متوسط باتری خودروهای الکتریکی ۵ سال است که در سال های آینده به ۷ تا ۱۰ سال ارتقا پیدا خواهد کرد.

چرا با یک خودروی بنزینی مسابقه نمی‌دهید و قدرت خودروی الکتریکی خود را نشان نمی‌دهید؟

jamshid-arian-assl

این کار ارزش چندانی ندارد. من پیش از این اعلام کرده‌ام که اگر به من اجازه تولید بدهند، خودرویی الکتریکی را خواهم ساخت که در پیست اتوموبیل‌‌رانی آلمان به سرعت ۳۶۶ کیلومتر در ساعت برسد.

آیا می‌توان خودروهای بنزینی را الکتریکی کرد؟

jamshid-arian-assl

بله، به سادگی می‌توان خودروهای بنزینی را در مدت زمان یک هفته به خودروهای الکتریکی تبدیل کرد اما این کار اشتباهی است و ما به این دلیل در چند مورد چنین کاری را انجام دادیم که نشان دهیم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. برای خودروهای بنزینی باک بنزین، گیربکس و مواردی از این دست نیاز است که در خودروهای الکتریکی خبری از این قسمت‌ها نیست و بنابراین تبدیل خودروی بنزینی به الکتریکی کار جالبی نیست و بهترین کار ساخت خودروهای الکتریکی است.

خودروهای الکتریکی با یک‌بار شارژ چه مسافتی را می‌توانند طی کنند؟

jamshid-arian-assl

بیشترین مسافتی که من طی کرده‌ام ۵۴۰ کیلومتر بوده است. اما اگر حامی‌ای پیدا شود من می‌توانم خودروهایی بسازم که با یک بار شارژ تا چند هزار کیلومتر حرکت کنند. البته باید توجه داشت که هر چه میزان مسافتی که یک خودروی الکتریکی با یک بار شارژ بتواند طی کند، بیشتر باشد، قیمت تمام شده خودرو نیز بیشتر خواهد بود.

اگر خودروهای الکتریکی وارد چرخه تولید شوند، آیا تعمیرگاه‌ها و پمپ بنزین‌ها تعطیل می‌شوند؟

jamshid-arian-assl

حقیقت این است که به موازات ساخت خودروهای الکتریکی، زیرساخت‌های مورد نیاز آن‌ها نیز ساخته خواهند شد و به عنوان مثال جایگاه‌های شارژ الکتریکی جای پمپ بنزین‌ها را خواهند گرفت و تعمیرگاه‌های خودروهای الکتریکی جای تعمیرگاه‌های خودروهای بنزینی را خواهند گرفت. بنابراین اگر با برنامه عمل کنیم نه تنها مشکلی پیش نخواهد آمد بلکه زمینه اشتغال‌زایی برای افراد بیشتری نیز فراهم خواهد شد.

آیا خودروهای الکتریکی بخاری و کولر دارند؟

jamshid-arian-assl

بله خودروهای الکتریکی بخاری و کولر دارند، ما در سه خودروی الکتریکی خود بخاری و کولر نصب کرده بودیم که خود من با سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت در حالی که کولر خودرو الکتریکی روشن بوده است، رانندگی کرده‌ام.

هزینه خودروهای الکتریکی در مقایسه با خودروهای بنزینی چه میزان است؟

jamshid-arian-assl

هزینه مصرف الکتریسیته خودروهای الکتریکی در مقایسه با هزینه مصرف بنزین خودروهای بنزینی پایین‌تر است. اگر بخواهیم هزینه خرید و هزینه مصرف خودروهای الکتریکی را با خودروهای بنزینی مقایسه کنیم، هزینه تمام شده خودروهای الکتریکی به مراتب ارزان‌تر از خودروهای بی‌کیفیت مونتاژ داخلی است.

اگر از امروز کار خود را شروع کنید، چه مدت طول می‌کشد تا شاهد حضور اولین خودروی هوشمند الکتریکی در خیابان‌های کشورمان باشیم؟

jamshid-arian-assl

اگر به ما اجازه داده شود تا کار خود را با جوان‌ها و نخبه‌های عزیز کشورمان شروع کنیم، بعد از گذشت حدود ۶ ماه می‌توانیم شاهد حضور اولین خودروی هوشمند الکتریکی در خیابان‌های کشورمان باشیم.

حالا این سال‌ها گذشت تا به امروز رسیدیم، برای حال و آینده چه برنامه‌ای دارید و به دنبال چه اهدافی هستید؟

jamshid-arian-assl

هم‌اکنون و در کشور آلمان در حال کار بر روی پروژه مارس هستم. در اولین فرصتی که برای من فراهم شود به کشور باز خواهم گشت و برنامه من این است که بتوانم در خدمت دولت و مردم عزیز کشور خود برنامه E4 را که شامل ۴۵ راهکار منطقی برای خروج از بحران آلودگی و بحران انرژی است، در کشور خود به ثمر برسانم.


در پایان از جناب آرین برای وقتی که در اختیار ما قرار دادند تشکر می‌کنیم و برای ایشان و تمام نخبه‌های این سرزمین آرزوی موفقیت داریم.

بیشتر بخوانید

جمشید آرین؛ سازنده اولین خودرو هوشمند الکتریکی جهان

منبع:

واکنش شما:
like
2
love
0
haha
0
wow
0
sad
0
angry
0

دیدگاه ها

14 دیدگاه

avatar

مرتب سازی:   جدید ترین | قدیمی ترین | بیشترین رای
رضا
رضا
مهمان
6 روز 21 ساعت قبل

عالی بود. ممنون از مطلب خوبتون.

asa
asa
مهمان
6 روز 21 ساعت قبل

به امید ساخت اولین خودرو برقی در ایران عزیز با کمک مهندس آرین

Hosein Kazazi
Hosein Kazazi
مهمان
6 روز 21 ساعت قبل

سوال من اینه اگر قرار باشه به کشور بیایند کی میان ؟ اگر امکانش هست راهکاری رو فراهم کنن که مردم کشور با کمک نخبگان خودرو ها رو تولید کرده در کارگاه های خود تا دولت شاهد جهشی عظیم شود . و حداثل قیمت یک خودروی درون شهری با کمترین امکانات چقدر است ؟

مهدی ح
مهدی ح
مهمان
6 روز 2 ساعت قبل

حدود ۹ میلیون خودروی دو سرنشین!
اطلاعات بیشتر و کامل در ربات تلگرام جمشید آرین
@arian_fans_bot

میلاد
میلاد
مهمان
6 روز 21 ساعت قبل

سلام به امید روزی که شرکت خودروسازی آقای جمشید آرین خودروی خوب و باکیفیت الکتریکی تولید کرده و روانه بازار کشور و البته صادر کند.

حسین
حسین
مهمان
6 روز 21 ساعت قبل

دوستت داریم مهندس خدا قوت

حمید
حمید
مهمان
6 روز 20 ساعت قبل

تشکر آقای مظفروندی
خیلی خوشحالیم که افرادی مثل شما قدر این دانشمند را می دانند
و سعی در معرفی بیشتر ایشان دارند.

ایرانی
ایرانی
مهمان
6 روز 17 ساعت قبل

سلام. ممنون از اینکه از این مخترع نخبه ایرانی حمایت می کنید.

مهران
مهران
مهمان
6 روز 17 ساعت قبل
باسلام و عرض خسته نباشید خدمت مهندس دوست داشتنی جناب ارین عزیز آگر میشد یک مناظره تلویزیونی زنده با حضور شما و دو وزیر صنعت و محیط زیست گذاشته میشد مردم خیلی راحتر به قضاوت می نشستندد و شما هم با کمک و حمایت مردم زودتر به اهدافتان می رسیدید و نجات مردم هم از گرفتاریهایی مانند الودگی هوا و خودروهای بی کیفیت و حتی خطرات مرگ و میر ناشی از تصادفات و تابوتهای متحرک بی کیفیت بشود جناب اقای ارین اگر حتی یکنفر هم نجات پیدا کند باعث خوشحالیست با ارزوی موفقیت برای شما و همه دانشمندان عزیز کشور… ادامه دیدگاه »
رضا
رضا
مهمان
6 روز 9 ساعت قبل

هم سوالات و هم جوابها عالی بود
امیدوارم بزودی زود شاهد برگشت مهندس به ایران برای تولید خودروی الکتریکی و دیگر اختراعات ایشون باشیم
که احتمالا به دولت بعد میفته نه در دولتی که به خودباوری و اقتصاد مقاومتی اعتقادی نداره
به دوستان توصیه میکنم طرح سه میلیون امضا رو پیگیری کنن

عرفان
عضو
6 روز 8 ساعت قبل

بعضی سوالات تکراری و در مستند هایی که ساخته شده بود جواب داده بودن
ولی باز جای شکرش باقی است که تنها شما در بین این همه سایت به یک نخبه اهمیت داده اید و به ایشان احترام میگذارید

wpDiscuz

© تمامی حقوق برای وبسایت ویاتک محفوظ است. نقل مطالب سايت تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.