ویاتک | اخبار حوزه دانش، فناوری و تکنولوژی به همراه مطالب علمی جذاب

رویکرد متفاوت شرکت‌های ایرانی به مناسبتی به نام یلدا

۱

با گسترش بازار رقابت و تغییر و تحولات در ساختار درونی سازمان‌ها، امروزه باید ابعاد اثرگذاری شرکت‌ها را فراتر از فروش محصول دانست تا جایی که در سالیان اخیر شاهد حرکاتی در حوزه‌ی اثربخشی اجتماعی با ابزارهایی مانند کمپین‌های مجازی بوده‌ایم که بعضاً توانسته‌اند اثری را نیز در بخشی از جامعه به جای گذشته و گاهی شرکت‌های رقیب را نیز یا از سر اجبار یا میل با این حرکت‌ها همراه کنند. در این یادداشت قصد داریم شما را با یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت‌ها یعنی عمل به مسئولیت اجتماعی آنها در قبال جامعه آشنا کنیم و رویکرد متفاوت شرکت‌های ایرانی را در این حوزه با بررسی موردی عملکرد آنها در “شب یلدا” بهتر درک کنیم.

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از مسئولیت اجتماعی در سازمان‌ها عنوان کنیم باید گفت مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها مجموعه وظایف و تعهداتی است که شرکت در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام می‌دهد یا به عبارت دیگر مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در پیوند با مسئولیت شرکت در برابر جامعه، انسان‌ها و محیطی است که شرکت در آن فعالیت می‌کند و این مسئولیت فراتر از موضوعات اقتصادی و مالی است. (Anvari, 95)

در طول یک دهه گذشته، شرکت‌ها آن را پذیرفته‌اند و اکنون فعالیت  های خود را در این زمینه برای سرمایه گذاران به  طور سالانه آشکار می‌کنند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۱، ۵۷ درصد از ۵۰۰ شرکت برتر فهرست مجله فورچون، گزارش  های مسئولیت  پذیری شرکتی را چاپ کرده بودند که بیش از ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته بود. رشد CSR را می  توان از این طریق که شرکت‌ها می  توانند با به  کار گرفتن کالاهای اجتماعی بهتر سود ببرند، پیگیری کرد. به عنوان مثال یک توجیه برای CSR این است که CSR سبب ایجاد غرور و انسجام در میان کارمندان می‌شود که در نتیجه عملکرد کاری آنها را ارتقا می‌بخشد.

بسیاری از شرکت‌ها با شناسایی منافع و انتخاب  هایی آگاهانه از تأثیرات اجتماعی به عنوان یک عنصر هسته  ای در استراتژی کسب‌وکار استفاده کرده‌اند. برخی دیگر از شرکت‌ها روش‌هایی را در پیش گرفته  اند با این فرض که بازارها و مشتریان به  دلیل مسئولیت  پذیری به آنها پاداش دهند.

در یک نگاه کلی، شاید بتوان فواید زیر را در تحلیل رشد توجه به این مقوله در سال‌های اخیر برشمرد:

  •  بهبود تصویر سازمان در جامعه
  •  افزایش ارزش نام تجاری
  •  افزایش انگیزش داخل سازمانی نظیر انگیزه‌های غیر مادی کارکنان
  •  وفادار سازی مشتری
  •  افزایش اعتماد ذینفعان و سرمایه‌گذاران به سازمان

بررسی کمپین شرکت AT&T  به عنوان یک نمونه موفق خارجی: (It can wait)

پس‌ازآنکه پیامک زدن به هنگام رانندگی سبب حدود ۲۰۰ هزار تصادف منجر به فوتی و جراحت در سال ۲۰۱۲ شد، شرکت مخابراتی AT&T تصمیم گرفت تا با اجرای کمپینی پایانی باشد برای این‌گونه صدمات مالی و جانی. آنها کار خود را با هدف آموزش مردم خصوصاً افراد زیر ۲۰ سال آغاز نمودند تا بتوانند این افراد را نسبت به خطرات پیامک زدن به هنگام رانندگی آگاه کنند.

ارسال هیچ پیامکی نباید به قیمت از دست رفتن جان یک انسان تمام شود … It can wait

فعالیت‌هایی که در طی این کمپین صورت گرفت:

ایجاد تعهد رانندگی بدون زدن پیامک برای مخاطبان: تشویق رانندگان به اینکه نسبت به نزدن پیامک هنگام رانندگی تعهد داشته باشند. بستری در وب‌سایت itcanwait.com ایجاد شد تا افراد بتوانند تجربه خود در این زمینه را با دیگران به اشتراک گذاشته و در اجرای هرچه بهتر این کمپین نقشی ایفا کنند.

تغییر رفتار رانندگان: تشویق افراد به ایجاد یک قانون که یادآور باشد هنگام رانندگی نباید پیامک بزنید و فراهم نمودن امکانی در شبکه‌های اجتماعی تا رانندگان بتوانند دوستان خود را  از اینکه در حال حاضر قادر به پاسخگویی نمی‌باشند، مطلع نمایند.

اشتراک داستان‌های واقعی: شرکت AT&T طی همکاری با شرکت وارنر هرزاگ، مستندی بر اساس داستان‌های واقعی تهیه نمود و در آن‌ها افرادی که با دادن پیامک در حین رانندگی مجروح شده یا فوت کرده بودند را به صورت روایتی به تصویر می‌کشید.

آموزش به نوجوانان: از افراد خصوصاً نوجوانان درخواست شد تا در مورد خطرات پیامک زدن حین رانندگی با هشتگ It can wait پیام‌هایی انتشار دهند. شرکت AT&T در همین زمینه مستند ساخته شده با شرکت وارنر را در تمامی دبیرستان‌های کشور به نمایش گذاشت.

پیام‌های واحد و یکپارچه‌ای در تمامی ایمیل‌ها، صورتحساب‌ها، کاتالوگ و خبرنامه شرکت AT&T منتشر می‌گردد.

هم‌چنین بازنگری‌هایی در زمینه ارتباطات بی‌سیم در حال انجام می‌باشد تا از پیامک زدن افراد حین رانندگی جلوگیری شود.

حمایت شرکت های ثالث: شرکت AT&T مورد حمایت سازمان‌ها و نهادهای متفاوتی نظیر سازمان ملی امنیت جوانان، USAA، GOODYEAR، شورای امنیت ملی و دپارتمان حمل‌ونقل آمریکا قرارگرفته است (AT&T, 2014).

بررسی پرونده کمپین‌های ایرانی در شب یلدا

دسته اول: ردپای جمعه سیاه

در این زمینه شرکت‌هایی با گرفتن ایده از جشنواره black Friday یا جمعه سیاه، سعی در بومی‌سازی و اجرای آن طرح در شب یلدا نموده‌اند که می‌توان به صورت موردی به دیجی کالا و بامیلو اشاره نمود.

کمپین یلدا دی جی کالا

در حقیقت این شرکت‌ها با ارائه تخفیفات بر روی انواع کالاها در کمپین شب یلدا سعی در جلب نظر مخاطبین و استفاده از این فرصت استثنایی جهت فروش بیشتر دارند.

کمپین یلدای بامیلو

دسته دوم: رویکرد برندسازی

در این دسته شرکت‌هایی قرار می‌گیرند که سعی دارند حضور پررنگی در هیاهوی مربوط به شب یلدا داشته باشند و به نوعی ابراز وجود خود را با انواع خلاقیت‌ها در نام برند خود یا محصولاتشان به همگان اعلام می‌نمایند. بنابراین جلب‌توجه این شرکت‌ها به صورت برند محور و یا محصول محور می‌باشد. در مدل برند محور می‌توان به کمپین “یلداتون هندونه‌ای” شرکت آپ اشاره نمود که نام برند خود را با هندوانه‌هایی به مخاطب یادآور می‌شود.

کمپین یلدای آپ

از سوی دیگر در حالت محصول محور می‌توان از کمپین “داو، هدیه یلدا” نام برد که با ظرافت خاصی محصول جدید خود را معرفی کرده و شب یلدا را نیز به مخاطب خود خاطر نشان می‌کند.

کمپین یلدا داو

دسته سوم: کمپین‌های با رویکرد  CSR (مسئولیت اجتماعی)

و نهایتاً در دسته سوم که مورد بحث این مقاله می‌باشد، شرکت‌هایی جای می‌گیرند که سعی دارند تا فارغ از موارد مربوط به افزایش فروش و یا صرف اطلاع‌رسانی، در انجام مسئولیت اجتماعی خود کوشا باشند. کمپین‌هایی که در این شب مردم را به دورهم نشینی و دوری از فضای مجازی دعوت می‌کنند تا بتوانند گامی در جهت انجام وظیفه فرهنگی خود در قبال مخاطبینشان بردارند. در این زمینه می‌توان به کمپین “یلدا با خانواده” شرکت آسیاتک اشاره نمود.

کمپین یلدای آسیاتک

هم چنین کمپین شرکت لیانا نیز به گونه‌ای دیگر در زمینه انجام مسئولیت اجتماعی خود قدم برداشته است.

کمپین یلدا لیانا

کمپین‌هایی مانند آنچه آسیاتک یا فامیلا در شب یلدا ارائه نمودند در حیطه عمل به مسئولیت اجتماعی آن‌ها و تشویق اعضای خود حول محور “دور هم بودن با خانواده”  متمرکز بود. فامیلا در این زمینه کمپینی با عنوان “دورهمی با فامیلا ” را برگزار نمود که با هشتگ همین عنوان در شبکه‌های اجتماعی قابل دسترس می‌باشد.

کمپین یلدا فامیلا

به عنوان نمونه آمار مشارکت کمپین یلدای آسیاتک به شرح زیر است:

در ۵ روز اجرای این کمپین بیش از ۱۰۰۰ نفر به بات تلگرام آسیاتک اضافه شدند و در حدود ۱۲۰۰ عکس به بات ارسال شد که بازخورد بالاتر از متوسط برای یک کمپین مردمی به حساب می‌آید. (منبع: https://goo.gl/oVBa3e)

در این میان کمپین “دورهمی بی همراه” دیجی دکی هم توانست مخاطبان بسیاری را جلب نماید. طبق آمار این سایت بیش از ۶۰ هزار نفر از این کمپین حمایت کردند که به تفکیک: کاربران ویندوزی ۹۸۱ نفر، اندرویدی ۵۱۸۷۲ نفر، اپلی ۹۸۵۸ نفر و سایر افراد ۶۲۱ نفر ذکر شده است که هدف این کمپین نیز حفظ ارزش‌های این شب و ترویج فرهنگ دورهم نشینی و دوری از فضای مجازی است. (Digidoki, 95)

البته سابقه کمپین‌های نه به اینترنت و فضای مجازی محدود به امسال نمی‌شود و در سال ۹۴ نیز شرکت همیاران زیست سبز در این زمینه فعالیت نشان داد.

کمپین یلدا همیاران زیست سبز

درنهایت می‌توان این‌گونه جمع‌بندی نمود که مدیرانی که در قبال مردم و جامعه خود احساس مسئولیت می‌کنند، خدمات شایسته‌تری به جامعه ارائه می‌دهند و مسئولیت اجتماعی را نیز جدی‌تر می‌گیرند. نگرش مدیران در مورد مسئولیت اجتماعی می‌تواند حرکت در مسیر تحقق اهداف این مسئولیت‌های اجتماعی در ابعاد اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی را تسریع کند.  (MohebAli, 95)

نویسنده: بهاره علیخانی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات دانشگاه علامه طباطبایی

پست الکترونیک: alikhani921@atu.ac.ir

فهرست منابع :

(Anvari, M. 95, 7 3). نگاه تحلیلی به کمپین #مدادجادو از شرکت تکدانه / مدادی برای ترسیم آرزوها.  forsatnet.ir: https://goo.gl/DMuPeZ

Asiatech. (95, 9). Asiatech Yalda Campaign. کانال رسمی آسیاتک: https://goo.gl/oVBa3e

AT&T. (2014). It Can Wait. att.com: https://goo.gl/MdlxQe

(Digidoki. 95, 9). دور همی بی همراه. digidoki.com: https://goo.gl/iqZZMl

(MohebAli, G. 95, 6 7). مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و تاثیر آن بر مردم.  forsatnet.ir: https://goo.gl/3TrFiS

منبع:

واکنش شما:
like
1
love
0
haha
0
wow
0
sad
0
angry
0

دیدگاه ها

1 دیدگاه

اشتراک دیدگاه
avatar

مرتب سازی:   جدید ترین | قدیمی ترین | بیشترین رای
حميد
حميد
مهمان
1 سال 10 ماه قبل

تحليل جالبي بود

wpDiscuz

© تمامی حقوق برای وبسایت ویاتک محفوظ است. نقل مطالب سايت تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.