ویاتک | اخبار حوزه دانش، فناوری و تکنولوژی به همراه مطالب علمی جذاب

جمشید آرین؛ سازنده اولین خودرو هوشمند الکتریکی جهان

۸
arian-biography-7

جمشید آرین اصل متولد ۱۳۳۹ هجری شمسی (۱۹۶۰ میلادی) در یک خانوده متوسط در جنوب شهر تهران به دنیا آمد. وی در سن ۱۳ سالگی به عضویت باشگاه هواپیمایی مدل در مهرآباد تهران در آمد و در آن‌جا با علوم هوانوردی و طراحی و ساخت و پرواز هواپیمای مدل آشنا شد.

او در سن ۱۴ سالگی به عضویت باشگاه گلایدر در دوشان‌تپه در آمد و آموزش پرواز با هواپیمای گلایدر بلایکینگ را آموخت. وی در سن ۱۸ سالگی هواپیمای یک نفره X-21 را طراحی و طی مدت ۶ ماه آن را تولید و به مرحله آزمایش رساند. این هواپیما با وزن ۳۵۰ کیلوگرم، طول بال ۶ متر و با استفاده از یک موتور فولکس واگن با قدرت ۴۰ اسب بخار ساخته شده بود که با حمایت دولت محلی استان گیلان در فرودگاه رشت مورد تست قرار گرفت.

وی در سن ۱۹ سالگی موفق به دریافت مجوز تولید دستگاه‌ها و بردهای الکترونیکی از اداره صنایع گیلان گردید و کارخانه کوچک خود را روبه‌روی فرودگاه رشت با نام آرین سونیک تاسیس نمود. در سال ۱۹۹۰ میلادس دو اختراع در زمینه کنترل‌های الکترونیک در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسانید و کارخانه وی به عنوان واحد نمونه استان گیلان برگزیده شد.

arian-biography

جمشید آرین به دنبال پیدا نمودن راه حلی برای کاهش تولید گاز سمی کربن دی‌اکسید (CO2)، کنترل دمای زمین و نجات بشریت با حفظ سلامت محیط زیست، تحقیقات و فعالیت‌های خود را از سال ۱۹۹۹ میلادی در این زمینه‌ها متمرکز نمود. وی در سال ۲۰۰۰ میلادی اولین خودروی هوشمند الکتریکی جهان را در ایران طراحی و تولید کرد.

خودروی آریانا ۷۲۹ با استفاده از سیستم شارژ هوشمند توانست مسافت ۱۰۰ کیلومتر را از زیباکنار تا رشت و بالعکس با پوشش خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی و خبرگزاری آسوشیتد پرس طی نماید. آریانا ۷۲۹ اولین خودروی الکتریکی جهان بود که بدون استفاده از سیستم PING-IN به صورت رباتیک قابلیت شارژ باتری‌ها را داشت و می‌توانست طی مدت ۵ دقیقه باتری‌های خود را به صورت رباتیک تعویض کند.

arian-biography-1

۳ اختراع و نوآوری مهم در آریانا ۷۲۹ در اداره ثبت اختراعات ایران به ثبت رسید.

  • سیستم شارژ هوشمند به شماره ثبت اختراع ۰۲۸۳۸۰ (Robotic Charging System)
  • سیستم مسافرتی شارژ هوشمند به شماره ثبت اختراع ۰۲۸۳۸۱ (Robotic Exchange Battery)
  • خودروی هوشمند الکتریک به شماره ثبت اختراع ۰۲۸۳۸۲ (Intelligent Electric Vehicle)

در حالی‌که خودروی هوشمند آریانا ۷۲۹ با اختراعات خود همه مشکلات خودروهای الکتریکی را از سال ۱۹۲۵ میلادی تا کنون برطرف می‌نمود (مانند زمان طولانی شدن شارژ باتری و طی مسافت‌های کوتاه)، با این حال دولت وقت (دولت دکتر خاتمی) متوجه اهمیت استراتژیک این ایده بزرگ ایرانی به همراه اختراعات آن نگردید و حتی رئیس سازمان محیط زیست وقت کشور اعلام نمود که خودروهای الکتریکی آینده‌ای ندارند و به این ترتیب همه راه‌های گسترش این تکنولوژی در ایران مسدود گردید. 

جمشید آرین در یکی از مهم‌ترین مصاحبه‌های خود در شبکه دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی ویژه خبری ۲۰:۳۰ صراحتاً اعلام کرد که خودروهای آینده ۱۰۰% الکتریکی هستند و اگر امروز ایران وارد این تکنولوژی شود، ما طی چند سال آینده در کنار غول‌های صنعت حمل و نقل از پیشگامان این تحول صنعتی خواهیم بود.

تصور این‌که کسی بتواند محصول و تکنولوژی‌ای را که قرار است طی ۱۵ سال آینده مورد توجه و تایید همه صاحبان بزرگ صنایع و سیاست‌مداران بزرگ دنیا قرار بگیرد، امروز پیش‌بینی کند، چقدر مهم است؟ و چگونه می‌تواند در صنایع، اقتصاد و استقلال کشور تاثیر بگذارد؟ توجه رسانه ملی جمهوری اسلامی به این ایده و اختراع و هم‌چنین استقبال بی‌نظیر مردم عزیز ایران بهترین خاطره آن روزهای زندگی وی محسوب می‌شود که در آخرین مصاحبه (رادیو جوان) اعلام کرد برای تکمیل اختراعات خود و انتشار ایده‌های خود از کشور خارج می‌شود و دوباره بازمی‌گردم.

در استرالیا

جمشید آرین در سال ۲۰۰۳ میلادی به کشور مالزی و سپس به کشور آمریکا عزیمت کرد و در آمریکا سیستم حمل و نقل پاک هوشمند را با اختراعات کلیدی و استراتژیک خودروی آریانا ۷۹۲ مانند سیستم شارژ رباتیک تعویض باتری در زمان‌های کوتاه ۳ تا ۵ دقیقه در کنفرانس بین‌المللی EVS 20 کالیفرنیا معرفی کرد. وی سپس با دعوت دولت استرالیا به ملبورن مهاجرت کرد و طی ۴ سال کار و زندگی سخت در استرالیا، ابتدا خودروی هوشمند الکتریکی iEV 796 را همراه با ایستگاه شارژ هوشمند طراحی و تولید نمود که تحت عنوان اختراع سیستم شارژ رباتیک در استرالیا به ثبت رسید. خوردروی iEV 796 توانست با استفاده از سیستم شارژ رباتیک با طی بیش از ۲۰۰ کیلومتر مسافت، از ملبورن تا بلارد استرالیا طی مسیر کند.

در سال ۲۰۰۵-۲۰۰۶ میلادی خودروی الکتریکی هوشمند ARYANA) iEV 800) با دو اختراع تحت عنوان خودروی الکتریکی هوشمند هیدروژن و E4 Program طراحی و تولید گردید. از این رو iEV 800 به عنوان اولین خودروی هوشمند جهان در استرالیا توسط وسایل ارتباط جمعی معرفی گردید.

arian-biography-5

اولین باری بود که در دنیا یک رسانه بین‌المللی یعنی کانال SBS استرالیا پس از بررسی و مطالعه اعلام کرد که اولین خودروی هوشمند الکتریکی دنیا در استرالیا و توسط جمشید آرین طراحی و تولید گردید. با وجود این‌که در سال ۲۰۰۶ میلادی استرالیا هنوز پیمان کیوتو را امضا نکرده بود و رئیس جمهور استرالیا مخالف سیستم حمل و نقل پاک و خودروهای الکتریکی بود، اما آقای آرین با حمایت‌های مردمی و رسانه‌ای در استرالیا روبه‌رو شد.

در بلژیک

جمشید آرین در سال ۲۰۰۷ میلادی همان‌طور که وعده داده بود به ایران بازگشت، در حالی‌که همه تولیدات مانند خودروی هوشمند آریانا ۷۹۲ که قبلاً از ایران خارج شده و آریانا ۸۰۰ که در استرالیا اختراع شده بود را به همراه تجهیزات توسط دو کانتینر با خود به کشور آورد. در حالی‌که آرین با سرمایه خود در پارک علم و فناوری پردیس سایت جدیدی را خریداری نمود، اما متاسفانه نتوانست تولیدات و تجهیزات خود را که پس از یک مسافرت طولانی ۶۰ روزه از پورت ملبورن استرالیا به بندر عباس و سپس به گمرک تهران حمل شده بودند، به دلیل عدم همکاری گمرک ایران ترخیص کند و لذا این محموله‌های ارزشمند این‌بار به مقصد بلژیک ارسال گردیدند.

به این ترتیب وی در سال ۲۰۰۷ بار دیگر از ایران خارج شد و این‌بار به قاره اروپا و کشور بلژیک مهاجرت کرد. جمشید آرین به دنبال سخنرانی در دومین کنفرانس اروپایی سیستم حمل و نقل EET در بروکسل بلژیک در سال ۲۰۰۷ میلادی از طرف دولت بلژیک رسماً دعوت شد تا برای ادامه فعالیت‌های خود به بلژیک مهاجرت کند.

بلژیکی‌ها در ابتدای ورود وی به بروکسل از طریق سازمان تکنولوژی کارخانجات پیشنهاد کردند که آقای آرین هیچ سرمایه‌گذاری‌ای در خرید ساختمان و تاسیس شرکت ننماید، بلکه آن‌ها یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود را معرفی کنند تا امکانات لازم را برای ادامه کارهای تحقیقاتی و اختراعات و محصولات جدید در اختیار او بگذارند. در حالی‌که آن‌ها حاضر نبودند حقوق مالکیت معنوی و فکری وی را قبول کنند و به این ترتیب وی با خواسته آن‌ها موافقت نکرد و بعد از یک جلسه با نماینده Flanders Investment & Trade که وی را به یک شام در بروکسل دعوت نموده بود تا از وی سوال کند: نظر شما در مورد رئیس جمهورتان چیست؟ ایشان در پاسخ گفتند: من یک محقق هستم و علاقه‌ای به سیاست ندارم، از طرفی فکر نمی‌کنم این موضوع به من و شما مربوط باشد، در حالی‌که من در خارج از مرزهای کشورم هستم.

فردای آن روز بانک ING که از طرف دولت بلژیک به وی معرفی شده بود، همه پولی را که ایشان از طریق فروش کارخانه خود در ملبورن استرالیا به‌دست آورده بود، به استرالیا برگرداند! و هیچ‌گاه بانک ING این عمل غیرقانونی خود را توضیح نداد و فقط اعلام کردد که تحت فشار بوده است!

آرین با سرمایه‌گذاری شخصی تا مبلغ دو میلیون یورو طی مدت ۵ سال در بلژیک به تحقیقات و نوآوری ادامه داد و محصولات جدیدی را ارائه نمود. وی در بهترین منطقه بروکسل یک ساختمان را خریداری کرد و آن را به صورت یک ساختمان توسعه و تحقیقاتی مجهز نمود و این در حالی بود که ۱۰۰% همه هزینه‌های تحقیقاتی را خودش تامین می‌کرد و در تمام دوره فعالیت‌های خود در بلژیک حتی یک یورو هم پول نساخت و از هیچ یک از حمایت‌های اتحادیه اروپا استفاده نکرد. او از سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ میلادی موفق شد تا در ساختمان تحقیقاتی خود اولین ایستگاه شارژ هوشمند دنیا را طراحی کند و بسازد. این دستگاه قادر بود انرژی خود را از طریق سلول‌های خورشیدی به‌دست آورد و از هیدروژن و باتری نیز به عنوان ذخیره انرژی استفاده کند. میزان ذخیره انرژی الکتریسیته در این ایستگاه بالغ بر ۶۰۰ کیلووات ساعت بود و کلیه عملیات کنترل به صورت رباتیک توسط نرم‌افزار مدیریت می‌شد.

arian-biography-2

این ایستگاه قادر بود انرژی مورد نیاز خودروهای هوشمند الکتریکی را طی مدت فقط ۲ تا ۶ دقیقه تامین کند. وی در این پروژه یک خودروی TIGRA از کمپانی اپل را به یک (iEV (Inteligent Electric Vehicle تبدیل کرد تا به این ترتیب اثبات شود هر خودرویی می‌تواند iEV باشد.

وی با همه شرایط و فشارهای سخت و مشکلات پیچیده از طرف دولت بلژیک، توانست در سال ۲۰۰۹ میلادی با خودروی iEV TIGRA و استفاده از اولین ایستگاه شارژ هوشمند، مسیر بروکسل تا بن آلمان (۲۰۰ کیلومتر) را با سرعت متوسط ۱۴۰ کیلومتر در ساعت و تامین انرژی خودرو به صورت رباتیک و طی مدت ۵ دقیقه، طی نماید تا به اولین کنفرانس خودروهای الکتریکی در آلمان ملحق شود. این در حالی بود که از اوایل قرن نوزدهم که انواع خودروهای الکتریکی و خودروهای سوختی تولید و گسترش می‌یافتند، هیچ‌گاه یک خودروی الکتریکی نتوانسته بود انرژی مورد نیاز خود را توسط سیستم شارژ رباتیک یا سیستم تعویض باتری‌ها به‌صورت رباتیک در یک ایستگاه شارژ هوشمند در مدت‌زمان ۲ تا ۵ دقیقه به‌دست آورد و رکورد طی مسافت ۲۰۰ کیلومتر را با این روش و تکنولوژی به ثبت برساند.

بازگشت به ایران

جمشید آرین بار دیگر در سال ۲۰۱۰ به ایران بازگشت تا بار دیگر به منظور ایجاد و گسترش تکنولوژی‌های پاک در کشور خود تلاش کند. از محصولات وی مانند خودروی الکتریکی سورن، خودروی هیبرید الکتریکی سورن، خودروی الکتریکی سریر و خودروی الکتریکی هوشمند تیبا استقبال گردید و دولت وقت تلاش کرد تا از این دستاوردهای علمی بهره‌برداری کند.

اما از دیگر پروژه‌ها و دستاوردهای علمی کلیدی و استراتژیک وی مانند پروپوزال و پروژه تولید و راه‌اندازی تاکسی‌های هوشمند تهران و دیگر کلان شهرهای ایران حمایت نشد. این‌ در حالی بود که دو دستگاه تاکسی هوشمند با انجام ۱۰۰۰ مسافرت شهری طی مدت ۳ ماه توانسته بودند به جابه‌جایی مسافران در مسیر میدان تجریش – پارک وی – دانشگاه شهید بهشتی به صورت صلواتی اقدام کنند، کاری بزرگ که هنوز اروپایی‌ها آن را انجام نداده بودند!

arian-biography-3

از طرفی پروژه تولید خودرو iEV به همراه نسل جدیدی از ایستگاه‌های شارژ هوشمند پرتابل که اختراع و محصولات آن در سال ۲۰۱۲ آماده بهره‌برداری گردید و یا پروژه شهر پاک پرشین که برنامه آن به دولت وقت ارائه شد، هیچ‌گاه مورد حمایت دولت دهم قرار نگرفت.

از دیگر دستاوردهای علمی وی این بود که با خودروی هوشمند الکتریکی سورن توانست مسافت ۵۴۰ کیلومتر را با یک‌بار شارژ از تهران تا اصفهان و با سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت طی کند. وی هم‌چنین خودروی الکتریکی هوشمند تیبا را با نام iEV1 به همراه یک ایستگاه شارژ رباتیک پرتابل با هواپیما از تهران به ژنو ارسال کرد تا به نمایشگاه بین‌المللی ژنو سوئیس ملحق شود.

کنفرانس خبری با رسانه‌های ارتباط جمعی در سوئیس، مصاحبه با خبرنگار اعزامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی و هم‌چنین سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی EET – 2011 توسط جمشید آرین از دستاوردهای شرکت در این کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بود.

arian-biography-17

در آلمان

سپس وی در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ این‌بار در کشور آلمان کار خود را آغاز کرد. وی با حمایت دولت آلمان این‌بار در پارک تکنولوژی Alsdorf آلمان مستقر گردید و موفق گردید نسل جدیدی از ایستگاه‌های شارژ هوشمند را با نام ایستگاه شارژ Mars 2 طراحی و در سایت خود بسازد و هم‌چنین وی موفق گردید تا iEV Robot را به‌طور کامل طراحی و تولید کند.

arian-biography-1

ایده‌ها و اختراعات آرین از سال ۲۰۰۹ میلادی مورد توجه صنایع خودروسازی جهان و صاحبان انرژی قرار گرفته است. بزرگ‌ترین کازخانه خودروسازی جهان در زمینه خودروهای الکتریکی یعنی شرکت بزرگ تسلا در اواخر سال ۲۰۱۴ دقیقاً از همان تکنولوژی و روش تعویض باتری‌ها که در خودروی آریانا ۷۹۲ استفاده شده بود، رونمایی کرد. اخیراً تسلا اعلام کرده است که در نظر دارد از سیستم شارژ روبوتیک یعنی دومین ایده و اختراع آرین که در سال ۲۰۰۰ میلادی اختراعات آن منتشر و محصولات آن معرفی شد، در آینده‌ای نزدیک بهره‌برداری کند.

وی از این‌که ایده‌ها و اختراعات او که مسیر توسعه سیستم حمل و نقل پاک آینده را هموار نموده است و امروز توسط غول‌های صنعتی مورد توجه قرار گرفته، راضی است. البته افسوس و همه نگرانی‌های وی ناشی از عدم توجه مسئولین و دولت است که با خروج ایده‌ها و مغزها، امروز مشکلات جدی‌ای در مدیریت انرژی و آلودگی هوا ناشی از خروج دودهای آلاینده از اگزوز خودروهای سوختی در کشور به وجود آورده است و سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آقای آرین امروز آرزو می‌کند که بتواند در خدمت دولت و مردم عزیز کشور خود برنامه E4 را که شامل ۴۵ راهکار منطقی برای خروج از بحران آلودگی و بحران انرژی است، در کشور خود به ثمر برساند.

برخی از افتخارات و اختراعات

arian-biography-2

arian-biography-3

arian-biography-6

arian-biography-4

arian-biography-5

arian-biography-7

منبع:

واکنش شما:
like
1
love
1
haha
0
wow
0
sad
0
angry
0

دیدگاه ها

8 دیدگاه

avatar

مرتب سازی:   جدید ترین | قدیمی ترین | بیشترین رای
میلاد
میلاد
مهمان
1 ماه 9 روز قبل

سلام . مطلب عالی بود . جمشید آرین رو در برنامه ثریا آشنا شدم باهاش . واقعا پدیده ای هستند . البته خانم ابتکار هم پدیده ای هستند وقتی آقای آریان نامه ایشون رو نشون دادند که گفته این خودروها به صرفه نیستند و نگهداری باتری هاشون مشکل زاست و از این چرندیات

محمد
محمد
مهمان
1 ماه 8 روز قبل

با سلام و وقت بخیر خدمت شما
دستتون درد نکنه واقعا. بین این همه سایت شما فقط آقای آرین رو دارید معرفی میکنید.خیلی بی مهری ها از همه نظر به آقای آرین داره میشه که اینجا جای گفتنش نیست.
از همه کسانی که این مطلب خوندن درخواست دارم که به هر روشی شده از ایشون حمایت کنند.
instagram:@jamshidarianassl
telegram:@arian19

Persian
Persian
مهمان
1 ماه 6 روز قبل

مطلب کامل و خیلی جالبی بود. از شما متشکرم

عباس ذوقی، یا @۱۴۴۳
عباس ذوقی، یا @۱۴۴۳
مهمان
1 ماه 5 روز قبل

سلام ، برادر عزیزم، کارتون عالیه، فقط اگه بتونی ،کانال ها ، وگروه های، که مهندس ارین و چه بچه های ایران ، مانند شما مدیریت مکنند رو تو وب سایتت ،برای معرفی بیشتر قرار بدی عالی میشه، دستت درد نکن، هموند وطن پرستم. با احترام

wpDiscuz

© تمامی حقوق برای وبسایت ویاتک محفوظ است. نقل مطالب سايت تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.