ویاتک | اخبار حوزه دانش، فناوری و تکنولوژی به همراه مطالب علمی جذاب

چگونه فیلم‌های کلاسیک سیاه‌سفید رنگی شدند؟!

۲

بیشتر فیلم‌هایی که در عصر طلایی هالیوود ساخته شدند، سیاه‌وسفید بودند و هنگامی‌که اولین فیلم‌ها توسط فناوری Technicolor رنگی شدند، تعجب تمام افراد را به همراه داشت. فیلم‌هایی همچون سفیدبرفی و هفت کوتوله رابین‌هود و بربادرفته، همگی توسط این فناوری زرق‌وبرق خیره کننده‌ای گرفته بودند. با ویاتک همراه باشید تا داستان رنگی شدن فیلم‌های سینما را با هم مرور کنیم.

Technicolor اولین بار حدود یک قرن پیش توسط هربرت کلاموس، فارغ تحصیل موسسه‌ی فناوری ماساچوست و دانیل کامستاک، مهندس و پروفسور، و همچنین بورتون وسکات اختراع شد. هیچ‌کدام از سه نفر تجربه‌ای در مورد سینما و فیلم‌سازی نداشتند اما هنگامی‌که سیستم رنگی سازی انگلیسی به نام  Kinemacolor را مشاهده کردند، فرصت را غنیمت شمردند و به فکر تولید سیستمی افتادند که هیچ‌کدام از مشکلات این سیستم بریتانیایی را نداشته باشد.

لیتون، دستیاری در دپارتمان تصاویر متحرک در مورد اولین نمونه‌های ساخته‌شده توسط این سه نفر می‌گوید:

JamesLayton_470x350تصویر به میزان خیلی زیادی می‌لرزید و همین باعث سردرد می‌شد. بورتون وسکات بعد از دیدن معایب سیستمی که تولید کرده بود، نمونه‌ی فیلم را با خود به آزمایشگاه برد و با تیمش شروع به تلاش برای بهبود آن نمود. آنها دوربین و نحوه‌ی نمایش و پراجکت فیلم را بسیار تقویت کردند.  و این اولین فرایند تکنی‌کالر بود.

بسیاری تشکیل شرکت تکنی‌کالر را به استارتاپ های سیلیکون ولی تشبیه می‌کنند و پیشرفت روزبه‌روزش را تحسین می‌کردند. لیتون در این مورد اضافه کرد:

JamesLayton_470x350آنها خیلی زود سرمایه‌گذارانی همچون بانک بوستون و افراد پرنفوذ راه‌آهن را پیدا کردند و کمپانی‌شان را توسط آنها تقویت کردند در آن سال‌ها همه‌ی افراد دوست داشتند که در این فناوری سرمایه‌گذاری کنند زیرا که سود بسیاری را عاید سرمایه‌گذار می‌کرد.

 

Technicolor-2-Strip

این سیستم برای رنگی سازی از  یک دوربین پرتو شکن و دو نگاتیو جداگانه استفاده می‌کرد. یکی از این فیلم‌ها رنگ سرخ و دیگری به رنگ سبز چاپ می‌شدند و پزیتیوها سپس به هم چسبانده می‌شدند و در یک فیلم پروژکتور نمایش داده می‌شد. در سیستم رنگی «تکنی‌کالر» در سال‌های نخست از یک دوربینِ سه نواره، و در سال‌های بعدتر با پیشرفت‌های تکنیکی از یک نوار نگاتیو، اما به‌صورت سه لایه که هرکدام یک طیف رنگی را جذب می‌کردند استفاده می‌شد.

اولین فیلمی که توسط این فناوری و به‌صورت رنگی در سال ۱۹۱۷ ساخته شد، The Gulf Between نام داشت. فیلم شکست بزرگی بود و مشکلات فنی زیادی در نمایش داشت.

دیوید پیرس نویسنده‌ی کتاب طلوع تکنی‌کالر در مورد فرایند دست یافتن به سیستمی پایدار می‌گوید:

David-Pierceکار دقیقاً همانند داستان‌های ادیسون در اختراع لامپ‌های حبابی بود که وی بارها مواد مختلف را امتحان کرد تا در آخر توانست لامپی مقاوم بسازد. این فرایند هم دقیقاً همان‌طور بود، آزمایش‌های بسیار زیادی در این زمینه انجام شد.

 

techni1
پنج سال بعد از آن کمپانی توانست فیلم The Toll of the Sea را بسازد که با بهبودهای فراوانی در فیلم‌برداری و طراحی رنگی همراه بود اما به عقیده‌ی لیتون، هنوز فرایند دونگاتیوه توانایی تولید طیف کاملی را نداشت و اعضای تکنی‌کالر باید خیلی مواظب پلات (جعبه‌رنگ) فیلم بودند. گریم بازیگران مشکل جدی در فرایند رنگی سازی ایجاد کرده بود زیرا که در فیلم‌های سیاه‌وسفید، گریم بسیار مصنوعی به نظر می‌رسید.

آنها مشکلات زیادی با نحوه‌ای که رنگ‌ها خودشان را زیر نورهای مختلف نشان می‌دادند، داشتند. و راه‌حل آنها این بود که از مجموعه‌های مختلف لباس استفاده کنند. لباس‌ها از رنگ‌های متفاوتی ساخته‌شده بودند اما هنگامی‌که فیلم‌برداری می‌شدند مناسب با فرایند رنگی سازی به نظر می‌رسیدند.تکنی‌کالر بعضی‌اوقات به پنج برابر نور فیلم‌های سیاه‌وسفید برای روشن‌سازی مرحله‌به‌مرحله نیاز داشت و استفاده از چنین میزان نوری باعث می‌شد که محیط استودیو غیرقابل‌تحمل شود. بعضی‌اوقات آن‌قدر استودیو گرم بود که گریم بازیگران از صورتشان قطره‌قطره به زمین می‌ریخت.

طبق گفته‌های لیتون، تکنی کالر تا ۳۷۱ فیلم را توسط نگاتیو دوگانه رنگی سازی یا فیلم‌برداری کرده بودند. یکی از این فیلم‌ها The Black Pirate به هنرمندی داگلاس فیربنکس، ستاره‌ی مشهور فیلم‌های صامت، بود. وی زمان بسیار زیادی برای رنگی سازی فیلمش صرف کرد و فیلم دقت بسیار بالایی در رنگ آمیزی داشت اما بسیاری بر این باورند که فیلم اگر در قالب سیاه وسفید نیز به روی پرده می‌رفت، به همان اندازه موفق می‌بود.

TheBlackPirateMediaExperiment1

تکنی‌کالر پیشرفت شگفت‌انگیزی را در سال‌های ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۰ شاهد بود زیرا که آن زمان کمپانی Warner Bros قراردادی رسمی برای تولید چند فیلم موزیکال با آنها بست. فیلم‌های موزیکال زیادی با همکاری این دو کمپانی ساخته شد. بعد از تولید چندین فیلم کیفیت به‌شدت افت کرد و بینندگان از فیلم‌ها خسته شدند و Warner Bros نیز پروژه را متوقف کرد.

techni2

تکنی‌کالر در زمینه‌ی رنگی سازی پسرفت کرده بود و باعث شد که کمپانی تا نزدیکی‌های ورشکستگی پیش رود اما فرایند تکنی کالر سه نواره که تمام طیف نور را پوشش می‌داد، باعث نجات شرکت شد و بار دیگر کسب‌وکارشان رونق گرفت. تکنی کالر با والت دیزنی  قراردادی در زمینه‌ی کارتون‌های کوتاه امضا کرد و اولین سری از کارتون‌های محبوب Three Little Pigs توسط فرایند سه نواره تولید شد. دیزنی از این کارتون‌ها پول خوبی به‌دست آورد. تکنی‌کالر با دیزنی رابطه‌ی خوبی پیدا کردند و همین باعث تولید یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های دیزنی به نام سفیدبرفی و هفت کوتوله شد.

800px-3-strip_Technicolor_camera

هیچ‌کدام از سیستم‌های رنگی بعدی باوجود فراگیر بودن به‌دقت رنگی و عمر طولانیِ سیستم «تکنی‌کالر» نرسیدند. به خاطر پرهزینه بودن این سیستم، تنها پروژه‌های خاص، یا کارگردانان صاحب نفوذ می‌توانستند از سیستم «تکنی‌کالر» استفاده کنند. کارگردانانی همچون آلفرد هیچکاک که اکثر آثار رنگی‌اش را به این شیوه ساخت و پروژه‌هایی استثنایی همچون بربادرفته، فانتازیا، یک آمریکایی در پاریس، آواز در باران، و مرد آرام به این شیوه فیلمبرداری شدند.

منبع:

واکنش شما:
like
0
love
1
haha
0
wow
0
sad
0
angry
0

دیدگاه ها

2 دیدگاه

avatar

مرتب سازی:   جدید ترین | قدیمی ترین | بیشترین رای
متین
متین
مهمان
7 ماه 4 روز قبل

همیشه برام سوال بود که در عصر فیلمای کلاسیک سیاه و سفید چه جوری فیلمی مث “بر باد رفته” یا “پنجره پشتی” هیچکاگ رو رنگی کردن ؟!
مقاله ی خیلی خوب و جالبی بود. ممنون از آقای نویسنده! (هیوا رحیمی)

wpDiscuz

© تمامی حقوق برای وبسایت ویاتک محفوظ است. نقل مطالب سايت تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.