ویاتک | اخبار حوزه دانش، فناوری و تکنولوژی به همراه مطالب علمی جذاب

بررسی تخصصی ۵۷۰S، زیبای مقرون به صرفه مک‌لارن

۲

اگر طرفدار دو آتشه اتومبیل‌ها هستید و اخبار آن‌ها را پیگیری می‌کنید، قطعا نام کمپانی بریتانیایی مک‌لارن را شنیده‌اید و یا درباره آن خوانده‌اید. کمپانی پر آوازه‌ای که در مسابقات فرمول یک افتخارات بسیاری کسب کرده و از برترین‌های این رشته ورزشی است. مک‌لارن چند سالی است که به طور جدی وارد دنیای سوپر اسپرت‌ها شده و توانسته نظر بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کند. البته سابقه مک‌لارن تنها چند سال نیست و این شرکت در ساخت خودروهای سوپر اسپرت ید طولایی دارد و ساخت خودرویی نظیر مک‌لارن F1 در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ مهر تاییدی بر این موضوع می‌زند.

مک‌لارن در سال ۱۹۹۲ خودرویی را به جهانیان معرفی کرد که تا به این لحظه نیز برخی از رکورد‌های آن دست نخورده باقی مانده‌اند. مک‌لارن F1 از نظر شتاب و سقف سرعت در آن روز‌ها هیچ رقیبی نداشت. ۲۰ سال از معرفی F1 افسانه‌ای گذشت و مک‌لارن دومین سوپر اسپرت خود را معرفی کرد که تفاوت‌های قابل توجهی با پدر خود داشت اما همچنان اصالت در آن دیده می‌شود. P1 که به نوعی جانشین F1 تلقی می‌شود در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و پس از آن مک‌لارن در محصولات خود از یک سری المان‌های ثابت استفاده می‌کند که منتقدان و طرفداران خاص خود را دارد. عده‌ای طراحی را تکراری می‌دانند و عده‌ای دیگر آن را نشانه‌ای از اصالت برند می‌دانند. چراغ‌های جلویی سوپر اسپرت‌های مک‌لارن همگی به نوعی به مدل P1 شباهت دارند و در آن‌ها لوگوی شرکت که به شکل یک بومرنگ است دیده می‌شود. سوپر اسپرتی که امروز می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم ۵۷۰S نام دارد که پس از مدل ۶۷۵LT عرضه شده و در دسته سوپر اسپرت‌های ارزان قیمت شرکت جای می‌گیرد و یک سوپر اسپرت اقتصادی محسوب می‌شود.

مک‌لارن خودروی ۵۷۰S را در نمایشگاه خودرو نیویورک معرفی کرد و بار دیگر شعار شرکت که “خودرویی سوپر اسپرت و مقرون به صرفه با تکنولوژی‌های مسابقه‌ای” است به گوش مخاطبان رسید. با تولید این خودرو، مک‌لارن وارد رقابت جدی با پورشه ۹۱۱ توربو و دیگر سوپر اسپرت‌ها شد و دامنه فعالیت خود را گسترش داد تا در مقابل سایرین حرفی برای گفتن داشته باشد. مدل ۵۷۰S اصالت خود را از دو مدل P1 و۶۵۰S  به ارث برده است و در آن از تکنولوژی‌هایی که در سایر مدل‌ها مشاهده می‌شود استفاده شده است.

بدنه خودرو

2016-mclaren-570s-coupe-56_1600x0w

2016-mclaren-570s-coupe-106_1600x0w 2016-mclaren-570s-coupe-102_1600x0w 2016-mclaren-570s-coupe-111_1600x0w

وقتی که مک‌لارن مدل ۶۵۰S را معرفی کرد، همگان متوجه شدند که این شرکت قصد دارد تا از همان زبان طراحی P1 در سایر محصولات خود استفاده کند. بنابراین ۵۷۰S نیز با توجه به این که توسط هوا در تونل باد طراحی شده از این قاعده مستثنی نیست و همان زبان طراحی را دارد. البته نسبت به مدل‌های پیشین در آن تغییراتی دیده می‌شود که می‌توان به کشیده شدن چراغ‌های جلو رو به بالا (مثلثی شدن)، انجام برخی اصلاحات در سپر جلو خودرو به منظور آیرودینامیک بهتر و همچنین طراحی تازه عقب خودرو اشاره کرد. در‌های این خودرو همچون نسل‌های پیشین به شکل معروف پروانه‌ای باز می‌شوند که زیبایی دو چندانی به خودرو داده‌اند اما حالت باز شدن آن‌ها اندکی تفاوت دارد که باعث می‌شوند راننده راحت‌تر بتواند در خودرو بنشیند.

بر خلاف مدل ۶۵۰S، ظاهر پشتی ۵۷۰S از هر نظر زیبا و دل‌نشین‌تر است

قسمتی از بدنه خودرو که آن را از سایر مدل‌ها نظیر۶۵۰S و P1 متمایز ساخته، پشت آن است. خروجی هوایی که در کنار شیشه عقب ماشین در نظر گرفته شده و همچنین طراحی شیشه پشت خودرو به جریان بهتر هوا بر روی بدنه خودرو کمک شایانی می‌کنند و در کنار آن نیروی رو به پایین که در خودروهای سوپر اسپرت و مسابقه‌ای توسط فشار ایجاد شده از طریق شکل آیرودینامیکی آن صورت می‌گیرد را نیز افزایش می‌دهند. شکل دایره‌ای مانند چراغ‌های عقب خودرو در مقایسه با ظاهر کلی پشت ماشین کمی‌بزرگ تر به نظر می‌رسند و تمامی‌آن‌ها باز طراحی شده‌اند و در مقایسه با مدل‌هایMP4-12C ، ۶۵۰S و یا حتی ۶۷۵LT تغییرات گسترده‌ای را به خود دیده‌اند.

2016-mclaren-570s-coupe_1024x0w 2016-mclaren-570s-coupe-3_1600x0w 2016-mclaren-570s-coupe-4_1600x0w 2016-mclaren-570s-coupe-6_1600x0w 2016-mclaren-570s-coupe-7_1600x0w

اگزوز‌های خودرو اکنون در بالای دیفیوزر (یکی از اجزای آیرودینامیکی خودرو است که در قسمت عقب خودرو و زیر سپر عقب نصب می‌شود) قرار گرفته‌اند و از نظر ظاهری با این بخش کاملا تطبیق داده شده‌اند. اگزوز مدل‌هایMP4-12C ، ۶۵۰S و ۶۷۵LT در زیر باله عقبی قرار گرفته‌اند و در مقایسه با ۵۷۰S تفاوت عمده‌ای از نظر مکانیزم و شکل ظاهری دیده می‌شود.

توزیع وزن42 به 58
طول بدنه4530 میلی‌متر
عرض بدنه2095 میلی‌متر
ارتفاع1202 میلی‌متر

فضای داخلی خودرو

2016-mclaren-570s-coupe-57_1600x0w

2016-mclaren-570s-coupe-9_1600x0w 2016-mclaren-570s-coupe-11_1600x0w 2016-mclaren-570s-coupe-101_1600x0w

این خودرو می‌توانست صندلی‌های معمولی داشته باشد، اما مشتریان ترجیح می‌دهند برای این‌که خودرو از هر نظری اسپرت باشد، صندلی‌ها نیز حرفه‌ای باشند

مانند سایر مدل‌های مک‌لارن، فضای داخلی ۵۷۰S نیز راننده محور طراحی شده و همه چیز در جایی مخصوص قرار گرفته‌اند تا راننده میان آن‌ها احساس راحتی کرده و بتواند نهایت استفاده را از آن‌ها ببرد. فضای داخلی خودرو بر خلاف سایر خودرو‌های سوپر اسپرت خسته کننده و خشک نیست و برای استفاده روزانه طراحی و بهینه شده و کاملاً مناسب است. این دو، یعنی طراحی داخلی راننده محور و راحتی برای استفاده روزمره، دو فاکتور مهم هستند که می‌توان آن‌ها را با ویژگی‌های پورشه ۹۱۱ مقایسه کرد زیرا این خودروی آلمانی اصلی‌ترین رقیب مک‌لارن ۵۷۰S به شمار می‌رود. با توجه به گفته‌های شرکت مک‌لارن، طراحی دگرگون شده و هوشمندانه فضای داخلی در مقایسه با سایر مدل‌ها این امکان را فراهم آورده است تا بتوان از حداکثر این فضا استفاده کرد. مک‌لارن ۵۷۰S از دسته‌ای ابزار و سیستم دیجیتالی جدید بهره می‌برد که با سایر مدل‌ها تفاوت دارند و از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم دیجیتالی جدید، صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی با قابلیت کنترل وضعیت آب و هوا، اتصال بلوتوث و یا DAB (پخش رادیویی دیجیتال) و یا رادیو ماهواره‌ای سریوس (Sirius) اشاره کرد.

2016-mclaren-570s-coupe-8_1600x0w 2016-mclaren-570s-coupe-10_1600x0w 2016-mclaren-570s-coupe-20_1600x0w 2016-mclaren-570s-coupe-22_1600x0w 2016-mclaren-570s-coupe-23_1600x0w

مک‌لارن اطمینان دارد که ۵۷۰S می‌تواند با وجود داشتن امکانات ویژه‌ای نظیر صندلی‌های چرمی، داشبود چرمی‌ کرم رنگ و فرمان استاندارد، به اصلی‌ترین رقیب پورشه ۹۱۱ تبدیل شود. مشتریانی که می‌خواهند احساس یک ماشین سوپر اسپرت ویژه را در این خودرو داشته باشند، می‌توانند صندلی‌های اسپرت را سفارش دهند که مک‌لارن به صورت جداگانه برای این خودرو در نظر گرفته است. مک‌لارن قابلیت‌های شخصی سازی بیشتری را برای فضای داخلی این خودرو در نظر گرفته که بسیار گران قیمت هستند و این قیمت ممکن است به حدی گران تمام شود که بتوان آن را با قیمت خود اتومبیل مقایسه کرد. از جمله برترین آپشن‌های اضافی این خودرو می‌توان به پوشش چرم آلکانترا و ناپا و همین‌طور اجزای ساخته شده از فیبر کربن، مانند پوسته‌های فیبر کربنی برای صندلی‌ها اشاره کرد. سیستم صوتی استاندارد مک‌لارن با ۸ بلندگو را نیز می‌توان در کنار سیستم صوتی خارق‌العاده باورز و ویلکینز “Bowers & Wilkins” با قدرت ۱۲۸۰ وات ارتقا داد که تجربه لذت‌بخشی از شنیدن موسیقی در خودرو را برای مشتری فراهم می‌آورند را برای این خودرو سفارش داد. شرکت مک‌لارن اعلام کرده که مشتریان می‌توانند رنگ برخی از قسمت‌های داخلی را نیز خودشان انتخاب کنند تا فضای داخلی با رنگ بدنه خودرو هماهنگ شود. پیش‌تر این امکان در مدل ۶۷۵LT فراهم شده بود.

پیشرانه

2016-mclaren-570s-coupe-25_1600x0w

2016-mclaren-570s-coupe-107_1600x0w 2016-mclaren-570s-coupe-21_1600x0w 2016-mclaren-570s-coupe-99_1600x0w

نیروی پیشرانه مک‌لارن ۵۷۰S توسط یک موتور ۸ سیلندر V شکل با حجم ۳.۸ لیتر تامین می‌شود که نسخه ضعیف‌تر موتور ۶۵۰S به شمار می‌رود (همین پیشرانه در مدل ۶۵۰S، به میزان ۶۴۰ اسب بخار و در مدل P1 نیز ۸۰۰ اسب بخار تولید می‌کند) این موتور با توربوشارژر دوقلو، در قسمت پشت خودرو قرار گرفته و به یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک SSG متصل شده است. نیروی تولیدی این پیشرانه، ۵۶۲ اسب بخار در دور موتور ۷۴۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور آن نیز ۶۰۰ نیوتن متر در دور موتور ۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دور بر دقیقه است.

۰ تا ۱۰۰ این مدل تنها ۳.۲ ثانیه طول می‌کشد و ۹.۵ ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو از نظر ۰ تا ۱۰۰ چیزی در حدود ۰.۲ ثانیه و از نظر ۰ تا ۲۰۰ به میزان ۱.۱ ثانیه از مدل ۶۵۰S کندتر است و سقف سرعت آن نیز به ۳۲۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که باز هم در جایگاه پایین‌تری نسبت به ۶۵۰S قرار می‌گیرد. اما باید در نظر داشت مشخصات ۵۷۰S در این سگمنت (رده) حریف می‌طلبد.

این خودرو با پیشرانه قدرت‌مندی که دارد خیابان‌ها را به هم می‌ریزد!

همان‌طوری که در بالا نیز گفته شد، پورشه ۹۱۱ رقیب اصلی ۵۷۰S به شمار می‌رود. از نظر بیشینه سرعت، مک‌لارن پورشه ۹۱۱ توربو S را شکست می‌دهد و از این نظر پورشه توانایی رقابت با مک‌لارن را ندارد اما مک‌لارن در مسیر مستقیم هیچ شانسی در مقابل پورشه ندارد! چرا که ۰ تا ۱۰۰ پورشه ۹۱۱ توربو S تنها ۲.۹ ثانیه طول می‌کشد و این در درگ بسیار تاثیر گذار است و در مسیر مستقیم می‌تواند ۵۷۰S را شکست دهد.

شاید مک‌لارن ۵۷۰S سریع‌ترین سوپر اسپرت بازار در این رده نباشد اما ویژگی‌هایی دارد که می‌توانند این خودرو را در این سگمنت بی‌رقیب سازند. اولین ویژگی برتر ۵۷۰S وزن کم‌تر نسبت به سایر رقبا است و با وزن ۱۳۱۳ کیلوگرم، سبک‌ترین خودرو در این رده محسوب می‌شود. این خودرو در حدود ۲۹۱ کیلوگرم از پورشه ۹۱۱ توربو S و ۱۱۵ کیلو گرم از پورشه ۹۱۱ GT3 سبک‌تر است. دومین موردی که ۵۷۰S در آن پیشتاز است، نسبت قدرت به وزن خودرو است. نسبت قدرت به وزن این خودرو، ۴۲۸ اسب بخار به ازای هر تُن است و اگر بخواهیم نسبت قدرت به وزن این خودرو را با رقیب اصلی یعنی پورشه ۹۱۱ توربو S مقایسه کنیم، به عدد ۳۴۹ اسب بخار به ازای هر تُن می‌رسیم که این عدد نشان از برتری مک‌لارن ۵۷۰S در این ویژگی دارد.

پیکربندی موتور8 سیلندر V شکل دو توربوشارژ / 3799 سی‌سی
قدرت562 اسب بخار در دور موتور 7400 دور بر دقیقه
گشتاور600 نیوتن متر در دور موتورهای 5000 و 6500
سیستم انتقال قدرت7 سرعته SSG
میزان تولید کربن دی‌اکسید258 گرم در هر کیلومتر
مصرف سوخت9.22 لیتر در هر 100 کیلومتر
0 تا 100 کیلومتر بر ساعت3.2 ثانیه
0 تا 200 کیلومتر بر ساعت9.5 ثانیه
سقف سرعت328 کیلومتر بر ساعت
نسبت قدرت به وزن428 اسب بخار به ازای هر تُن

شاسی، سیستم تعلیق و ترمز‌ها

2016-mclaren-570s-coupe-123_1600x0w

2016-mclaren-sports-serie 2016-mclaren-570s-coupe-19_1600x0w 2016-mclaren-570s-coupe-30_1600x0w

شاسی مک‌لارن ۵۷۰S، یک تکه فیبر کربنی مونوسل ۲ بوده که تمرکز اصلی آن بر استفاده روزمره است. نکته جالبی که باید در مورد این شاسی یک تکه فیبر کربنی بدانید این است که وزنش کم‌تر از ۸۰ کیلوگرم است و به گونه‌ای ساخته شده تا بهترین عملکرد را در کنار نهایت مقاومت داشته باشد.

در سوی دیگر، سیستم تعلیق خودرو قرار دارد. مک‌لارن همچون همیشه، برای چرخ‌های جلویی خودرو از سیستم تعلیق تطبیق پذیر و برای چرخ‌های عقب از سیستم تعلیق طبق‌دار دوبل (یا سیستم جناغی) استفاده کرده است. سیستم تعلیق نیز مانند همیشه با استفاده از سه پیکربندی “Normal” و “Sport” و “Track” کنترل می‌شود. اگر شما حالت “Normal” را انتخاب کنید سیستم تعلیق برای یک رانندگی آرام و معمولی تنظیم می‌شود و اگر حالت “Sport” و یا “Track” را انتخاب کنید، ۵۷۰S  به خودرویی آماده مسابقه تبدیل می‌شود و همه چیز برای تجربه یک رانندگی هیجان انگیز آماده می‌شود.

برای توقف این خودرو، از ترمزهای ویژه با دیسک‌های کربن سرامیکی استفاده شده است و چرخ‌های این خودرو نیز با تایرهای پیرلی P-Zero کورسا به صورت استاندارد پوشانده شده‌اند.

نتیجه گیری

2016-mclaren-570s-coupe-84_1600x0w

۵۷۰S به عنوان اولین نسل از سوپر اسپرت‌های ارزان قیمت مک‌لارن، می‌تواند با پورشه ۹۱۱ توربو S کاملاً رقابت کند و از طرفی هم به مک‌لارن جهت حضور در بازار‌های بیشتر و گسترش محصولات کمک می‌کند. روی کاغذ، مک‌لارن ۵۷۰S به اندازه‌ای سریع هست که بتواند پورشه ۹۱۱ توربو S را به چالش بکشد اما باید دید که از نظر ارزش خرید و کامل بودن می‌تواند در مقابل رقیب خود ایستادگی کند یا خیر. با توجه به شناختی که از مک‌لارن داریم، مدل ۵۷۰S می‌تواند از هر جهتی رقبای خود را به چالش بکشد اما باید منتظر ماند و دید که مشتریان چه ارزشی برای این خودرو قائل می‌شوند و آیا حاضر هستند پول خود را بابت خرید این خودرو بدهند یا خیر.

با صرف نظر از انجام آزمایشات متعدد در داخل و یا خارج پیست، ۵۷۰S و یا بهتر بگوییم تمام مدل‌های اسپرت ارزان قیمت مک‌لارن بخش مهمی‌ از خط تولید این شرکت را تشکیل داده‌اند زیرا این مدل‌های ارزان قیمت باعث می‌شوند تا تکنولوژی‌های مسابقه‌ای فوق پیشرفته مک‌لارن با یک قیمت مقرون به صرفه (در مقایسه با قیمت مدل ۶۵۰S) در اختیار مشتریان قرار گیرند و همین باعث می‌شود که مک‌لارن ۵۷۰S در مقایسه با پورشه ۹۱۱ توربو S و یا آئودی R8 کمی‌خاص‌تر به نظر برسد. لازم به ذکر است که قیمت این خودرو در بازار ایالات متحده ۱۸۴.۹۰۰ دلار است.

منبع:

واکنش شما:
like
0
love
0
haha
0
wow
0
sad
0
angry
1

دیدگاه ها

2 دیدگاه

avatar

مرتب سازی:   جدید ترین | قدیمی ترین | بیشترین رای
مجید
مجید
مهمان
6 ماه 26 روز قبل

ارزان قیمت؟ دویست هزار داره که!!!!

wpDiscuz

© تمامی حقوق برای وبسایت ویاتک محفوظ است. نقل مطالب سايت تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.