ویاتک | اخبار حوزه دانش، فناوری و تکنولوژی به همراه مطالب علمی جذاب

گوشی‌های هوشمند جدید؛ پیشرفت یا سیاست کثیف شرکت‌ها؟

۲

چند سالی است که معرفی حداقل یک پرچم‌دار جدید از سوی هر شرکت فعال در زمینه ساخت گوشی‌های هوشمند به امری عادی مبدل گشته است. کیفیت صفحه نمایش، قدرت دوربین، جنس بدنه و سخت‌افزار گوشی‌ها از مواردی هستند که این روزها ورد زبان کاربران و دست‌آویز تبلیغاتی شرکت‌ها هستند.

هر سال کمپانی‌های مطرحی چون سامسونگ و اپل از گوشی‌های هوشمند جدید خود رونمایی می‌کنند و این دستگاه‌های جدید مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرند. در این میان سوال ساده‌ای وجود دارد که سال‌هاست به فراموشی سپرده شده است و آن این‌که چرا هر نسل جدید از گوشی‌های هوشمند با استقبال بالای کاربران مواجه می‌شود؟ آیا این گوشی‌های با پیشرفت‌ها و نوآوری‌های جدیدی همراه هستند یا داستان دیگری در جریان است؟

بیایید با بررسی بخش‌های مختلف گوشی‌های هوشمند امروزی که بیشتر مورد تاکید کمپانی‌های سازنده هستند، به ادامه ماجرا بپردازیم و ببینیم آیا می‌توان دلایل متقاعد کننده‌ای را بیابیم که با اتکا بر آن‌ها هر سال یک گوشی هوشمند جدید را خریداری کنیم یا خیر:

  • دوربین قدرتمند – یکی از بخش‌هایی که این روزها به دست‌آویز تبلیغاتی قدرتمندی برای شرکت‌های گوشی‌ساز تبدیل شده است، بخش دوربین گوشی‌های هوشمند است و این روزها استفاده از دوربین دوگانه شاهکار این بخش (!) به حساب می‌آید. استفاده از دوربین دوگانه در گوشی‌های هوشمند امروزی به نوعی جنگ بین شرکت‌ها تبدیل شده است و شاید به راحتی بتوان گفت هنوز دلیل اصلی استفاده از دوربین دوگانه در گوشی‌های هوشمند مشخص نیست! اگر چه که اکثر کمپانی‌های دلیل این موضوع را خلق تصاویری با پس زمینه تار (تصاویر بوکه) اعلام کرده‌اند اما به خوبی می‌دانیم که با استفاده از گوشی‌هایی که یک دوربین دارند و تنظیم فوکوس می‌توان کم و بیش تصاویر زیبایی با پس زمینه تار را خلق کرد. از طرف دیگر اگر دوربین دوگانه تا این اندازه که کمپانی‌های گوشی‌سازی ادعا می‌کنند در کیفیت تصویر نهایی تاثیرگذار است، چرا شرکت‌های مطرح دوبین‌سازی چون کانن و نیکون در بیشتر دوربین‌های خود از دوربین دوگانه استفاده نمی‌کنند؟ هم‌چنین می‌توان گفت اگر کمپانی‌ها دلیل خرید گوشی‌های جدید را دوربین قدرتمند می‌دانند، کاربر با پرداخت مبلغی حتی کمتر از قیمت بسیاری از گوشی‌های جدید می‌تواند یک دوربین عکاسی خوب را خریداری کند.
  • صفحه نمایش با رزولوشن بالا – یکی از اقداماتی که شرکت‌ها به آن علاقه زیادی دارند، بالا بردن رزولوشن صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند است و به این کار خود افتخار می‌کنند! حال سوال اینجاست که با وجود این‌که چشم انسان توانایی تشخیص این تراکم پیکسلی بالا را که در گوشی‌های هوشمند امروزی با رزولوشن صفحه نمایش ۲K همراه هستند، ندارد علت استفاده از این رزولوشن بالا در صفحه نمایش گوشی‌های جدید چیست؟ و چه دلیلی دارد کاربری که نمی‌تواند با چشم خود این روزلوشن بالا را درک کند به خرید گوشی‌های جدید مبادرت کند؟
  • سخت‌افزار قدرتمند – سخت‌افزار قدرتمند از دیگر ترفندهای تبلیغاتی شرکت‌ها به شمار می‌رود. بگذارید این بخش را با یک سوال روشن‌تر کنیم: دلیل استفاده از سخت‌افزار قدرتمندتر چیست در حالی که هنوز بسیاری از گوشی‌های قدیمی می‌توانند جدیدترین برنامه‌ها و بازی‌ها را اجرا کنند؟ برای پاسخ به این سوال علاوه بر جلب توجه کاربران می‌توان مورد دیگری را نیز ذکر کرد و آن این‌که هنگامی‌که در یک گوشی جدید از دوربینی با فناوری‌های پیشرفته‌تر و صفحه نمایشی با رزولوشن بالاتر و مواردی از این دست که به نظر می‌رسد بیش از آن‌که برای کاربران کاربرد داشته باشند، برای شرکت‌ها سود دارند، استفاده می‌شود، به سخت‌افزاری قدرتمندتر نیز نیاز است تا بتواند از پس قدرت‌دهی به بخش‌های گوشی‌های جدید به خوبی برآید.
  • سایر بخش‌ها – سایر بخش‌های گوشی‌های هوشمند جدید نیز کم و بیش به دستاویزهایی تبلیغاتی برای شرکت‌ها تبدیل می‌شوند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: اسکنرهای اثر انگشت و عنبیه (به راستی این اسکنرها جز این‌که نیاز کاذبی را در بازار گوشی‌های هوشمند ایجاد کنند، چه کاربرد مفیدی را داشته‌اند؟) – حذف درگاه جک ۳٫۵ میلی‌متری صوتی (این مورد که در آی‌فون‌های جدید مشاهده می‌شود و اپل به نوعی آن را یک انقلاب جدید در گوشی‌های هوشمند می‌داند به راستی چه کاربردی دارد هنگامی‌که تقریباً تمام هدفون‌های بازار از جک ۳٫۵ میلی‌متری بهره می‌برند و اپل نیز در مراسم اخیر خود با معرفی مبدل لایتنینگ به درگاه جک ۳٫۵ میلی‌متری صوتی به نوعی این انقلاب خود را زیر سوال برد!) – ایده‌‌ ناقصی چون کانتینیوم (این ایده که در گوشی‌های ویندوزی جدید مشاهده می‌شود را با توجه به عمل‌کرد آن می‌توان ایده‌ای ناقص دانست که هنوز توسط مایکروسافت به ایده‌ای کامل و نوآورانه تبدیل نشده است و فقط به نوعی دست‌آویز تبلیغاتی برای گوشی‌های ویندوزی جدید تبدیل شده است چرا که هنوز کاربرد چندانی برای کاربران ندارد). موارد این بخش را شاید بتوان ایده‌های جدید و جالبی دانست، اما این موارد تنها هنگامی مفید خواهند بود که هم کاربرد وسیعی را در میان کاربران پیدا کنند و هم به رفع نیازهای مهمی برای کاربران بپردازند.

به راحتی می‌توان فهمید که گوشی‌های هوشمند جدید نه تنها هر ساله به رفع نیازهای بیشتری در میان کاربران نمی‌پردازند، بلکه هر سال نیازهای کاذب جدیدی را برای کاربران ایجاد می‌کنند! نتیجه تمام این موارد تنها رواج مصرف‌گرایی افراطی در میان کاربران و از طرف دیگر درآمد روزافزون شرکت‌های سازنده‌ گوشی‌های هوشمند است.

Pile of smart phones

همه چیز به فرهنگ باز می‌گردد

به راستی شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند هیچ‌گاه حاضر نخواهند بود که از این بازار پرسودی که دارند دست بکشند و به نظر می‌رسد که این روند عملکرد آن‌ها ادامه‌دار خواهد بود. اما انتخاب کننده نهایی مردم هستند که تا به امروز هجمه‌های تبلیغاتی شرکت‌ها به خوبی توانسته بر انتخاب مردم تاثیر بگذارد و مصرف‌گرایی در زمینه گوشی‌های هوشمند را به راحتی در میان کاربران رواج داده است، آن هم نه با توجه به نیازهای کاربران بلکه با توجه به نیازهای کاذب کاربران که این نیاز‌های کاذب نیز به خواست شرکت‌ها ایجاد شده‌اند و هر زمان که بخواهند این نیازها را تغییر می‌دهند.

در این میان فرهنگ صحیح مصرف در بازار گوشی‌های هوشمند چیزی است که به فراموشی سپرده شده است و کاربران از این فراموشی ناخواسته زیان می‌بینند، اما مهم آن است که شرکت‌هایی از این فراموشی سود می‌برند پس سخت در تلاش هستند تا مردم را در این فراموشی حفظ کنند و عجیب آن‌که بسیاری از رسانه‌ها نیز در این راه به مردم پشت کرده و با شرکت‌های سودجو هم‌گام شده‌اند!

منبع:

واکنش شما:
like
0
love
0
haha
0
wow
1
sad
0
angry
0

دیدگاه ها

2 دیدگاه

avatar

مرتب سازی:   جدید ترین | قدیمی ترین | بیشترین رای
Omid
Omid
مهمان
6 ماه 17 روز قبل

كاملا درست ه، من به زور روزى يه تماس با موبايل دارم اما دوتا آيفون و يه بلك برى دارم. هر ستاش رو هم تحت تاثير تبليغات خريدم

wpDiscuz

© تمامی حقوق برای وبسایت ویاتک محفوظ است. نقل مطالب سايت تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.