ویاتک | اخبار حوزه دانش، فناوری و تکنولوژی به همراه مطالب علمی جذاب

بررسی کامل ماجرای ایرانسل: از انتشار اطلاعات میلیون‌ها کاربر تا موج‌سواری همراه اول

+
irancell-leaked-database-hacker

چند روزی از سر و صداهای به پا شده می‌گذرد. ماجرا از فضای مجازی شروع شد و به صحن مجلس کشیده شد. در این چند روز هر کس که با حوزه شبکه و اینترنت آشنایی دارد از جریان پیش آمده با خبر است. در ادامه با ویاتک همراه شوید تا به بررسی این حادثه بپردازیم.

حتماً می‌پرسید چرا از لفظ حادثه استفاده می‌کنیم. حادثه تنها رخ دادن اتفاقی نیست که در آن عده‌ای مجروح یا زخمی شوند. در این رویداد اطلاعات حدود ۲۰ میلیون نفر از کاربران ایرانی دست خوش سوء استفاده عده‌ای سودجو قرار گرفته است. ماجرا به همین چند روز اخیر ختم نمی‌شود و این بحران دو سه سالی می‌شود که همراه مشترکان ایرانسل است و ظاهراً قرار نیست دست از سر کاربران و مدیران ایرانسل بردارد. حتماً شما هم از پیامک‌های تبلیغاتی آزار دهنده و ناخواسته کلافه‌اید. جالب است بدانید همین پیامک‌ها هم از تبعات این سهل انگاری است.

در این چند روز تصمیم گرفتیم از پوشش این اخبار صرفنظر کنیم تا به بحران به وجود آمده دامن نزده باشیم و در عوض در زمان مقتضی به بررسی کامل این حادثه بپردازیم. در این نوشته سعی داریم به طور کامل و در عین حال مفید و مختصر به تشریح این رویداد بپردازیم.

شرح ماجرا

ماجرا از حدود دو سال و نیم پیش آغاز می‌شود. شرکت ایرانسل که داعیه حفظ محرمانگی و حریم خصوصی مشترکان خود را دارد، بانک اطلاعاتی خود را در اختیار یکی از نهادهای حکومتی یا دولتی قرار می‌دهد. کدام نهاد؟ نمی‌دانیم. به چه علت ایرانسل چنین کاری می‌کند؟ آن را هم نمی‌دانیم. در این بین یکی از کارمندان آن نهاد اقدام به ربودن این اطلاعات و سوء استفاده از آن‌ها می‌کند. گفته می‌شود در آن زمان با آن کارمند برخورد شده است.

در آن زمان این اتفاق بازخوردهای خودش را داشت و بعد از مدتی از اذهان پاک شد. اما هر از گاهی به طرق مختلف این رسوایی اطلاعاتی اذهان مردم را آزار می‌داد. گاها شاهد تبلیغات و پیامک‌هایی بودیم که ادعا داشتند قادر به فروختن اطلاعات کاربران یک اپراتور به خصوص هستند. حتی یک بار یک برنامه اندرویدی برای این کار ساخته و در فضای مجازی منتشر شد. از نمونه زیر می‌توان به عمق فاجعه پی برد.

2781198_509

ربات تلگرامی

اما اخیراً یک ربات تلگرامی با نام mtnprobot در این زمینه شروع به فعالیت نمود و ظرف چند ساعت خبر وجود چنین رباتی در تمام فضای مجازی و پس از در بین مردم پیچید و باز هم نگرانی‌ها آغاز شد. کافی بود شماره ایرانسلی مورد نظر خود را به ربات بدهید تا نام صاحب خط، کد ملی او، آدرس، کد پستی و حتی تلفن ثابت صاحب خط را دریافت کنید. ماجرا کم کم رو به وخامت می‌گذاشت و در حالیکه ایرانسلی‌ها روزه سکوت گرفته بودند وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مجبور به واکنش در این زمینه شد. دکتر واعظی ضمن تأیید چنین بحرانی این مسئله را مربوط به همان اطلاعات لو رفته چند سال پیش دانست و اظهار کرد اطلاعات جدیدی به سرقت نرفته است. ظرف چند ساعت درخواست مسدود شدن این ربات ابلاغ و ربات از دسترس خارج شد. پلیس فتا در این مرحله وارد عمل شده و با ردیابی صاحب ربات او را بازداشت کرد. سازنده ربات جوان ۱۹ ساله‌ای بود که این ربات را برای کنجکاوی و رسیدن به شهرت درست کرده بود. او که دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر در یکی از استان‌های کشور است مدعی شد این اطلاعات را در یک گروه مجازی به دست آورده است. او گفت چندی پیش در یک گروه متشکل از ۳۰۰ نفر برنامه نویس و هکر عضو شدم و این بانک اطلاعاتی را یکی از اعضای آن گروه به اشتراک گذاشت. به تصویری از این ربات توجه کنید.

4773522_482

کار به همین جا ختم نشد و وزیر ارتباطات در حضور خود در مجلس شورای اسلامی با سؤال نمایندگان در این باره مواجه شد. فشار اذهان عمومی هر لحظه بیشتر می‌شد اما ایرانسل انگار بعد از چند روز هنوز شصتش خبردار نشده بود.

بیانیه ایرانسل

در نهایت اما شرکت ایرانسل بعد از ۵ روز و بعد از دستگیری عامل انتشار مجدد اطلاعات کاربران اقدام به انتشار بیانیه رسمی نمود.

توجه شما را به این بیانیه جلب می‌کنم:

بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات هموطنان عزیز در ماه مبارک رمضان و تبریک عید سعید فطر و با تشکر و قدردانی از اظهارات جناب آقای دکتر واعظی مقام عالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین اقدامات سریع و اطلاع‌رسانی پلیس فتا، نکاتی چند جهت شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر در مورد موضوعاتی که اخیراً در رسانه‌ها مطرح شده ارائه می‌شود:

۱- مشترکان محترم و عزیز ایرانسل بزرگترین سرمایه ما هستند و هزاران نفر و صدها شرکت جهت خدمت‌رسانی و خلق تجربه‌ای متفاوت برای این سرمایه پرارزش تلاش شبانه‌روزی می‌کنند.

۲- حفظ محرمانگی و حریم خصوصی مشترکان جزء اصول اولیه و قطعی ایرانسل است و این شرکت هرگز و تحت هیچ عنوانی نه‌تنها اطلاعات مشترکان خود را در اختیار غیر قرار نداده، بلکه برخلاف برخی از اپراتورها با چشم‌پوشی از درآمد قابل ملاحظه، حتی از ارائه اطلاعات مشترکان به شرکت‌های تبلیغاتی دارای مجوز نیز خودداری کرده است.

۳- با تمهیدات و حفظ به‌روزترین استانداردهای ایمنی اطلاعات؛ سیستم‌های اطلاعاتی و اطلاعات مشترکان ایرانسل هرگز افشا، سرقت و هک نشده و مورد نفوذ و یا در اختیار غیر قرار نگرفته است.

در آستانه بهره‌برداری از پروژه ملی ترابردپذیری شماره‌ها، که براساس آن مشترکان می‌توانند با حفظ شماره خود از اپراتوری به اپراتور دیگر مهاجرت کنند و با پیش‌بینی سیل عظیم مشترکان که به دلیل استفاده از خدمات و سرویس‌های پیشرفته چون نسل چهارم اینترنت، آماده مهاجرت به ایرانسل هستند، دامن زدن به این سناریوی تکراری امری محتمل بود.

البته این موضوعات به لطف حضرت حق، در عزم جدی ایرانسل به‌عنوان بزرگترین اپراتور دیتای کشور در ارائه خدمات متمایز و به‌روز و پیشرو بودن در ارائه فناوری‌های جدید و در راستای نیل به اهداف چشم‌انداز ۲۵ ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحت زعامت مقام معظم رهبری و تحقق برنامه‌های دولت یازدهم و خلق تجربه‌ای متمایز برای مشترکان خللی ایجاد نخواهد کرد.

در پایان از تمامی اصحاب رسانه که با دلسوزی و صداقت، رسالت خود را در پیگیری و شفاف‌سازی امور انجام می‌دهند، تشکر کرده و مجدداً تاکید می‌کنیم که ایرانسل همواره حفظ محرمانگی و حریم خصوصی مشترکان را در تمامی امور از جمله اطلاعات شخصی مشترکان محترم شمرده و در این خصوص اهتمام ویژه دارد. اطمینان داریم اعتماد متقابل بین ایرانسل و سرمایه اصلی‌اش یعنی مشترکان سلب شدنی نیست.

روابط عمومی ایرانسل – ۹۵/۰۴/۱۴


همانطور که به نظر می‌رسد ایرانسل در این بیانیه به جای پاسخگویی شفاف و روشن سعی می‌کند خود را وارد بازی‌های رقابتی مابین اپراتورها کند تا اذهان را از موضوع اصلی دور نماید. ایرانسل در این بیانیه مشخص ننموده در این دو، سه سالی که از لو رفتن بانک اطلاعاتی چند ده میلیون کاربر می‌گذرد چه تمهیداتی برای جلوگیری از این پدیده اندیشیده و برای آینده چه برنامه‌ای دارد. مسئولان ایرانسل برای سرپوش گذاشتن بر این رویداد مأیوس کننده حتی به تئوری توطئه پناه می‌برند و تلویحاً اپراتورهای دیگر را به انجام این کار متهم می‌کنند. هر چه که هست ظاهراً حقوق مشتریان و کاربران برای رؤسای ایرانسل بسیار کم اهمیت‌تر از ارزش و اعتبار برند خودشان است. متن این بیانیه به وضوح گویای این مطلب است. چرا که در هیچ جای این بیانیه نشانه‌ای از عذرخواهی، ناراحتی و یا حتی پذیرش مسئولیت دیده نمی‌شود.

در واقع ما با موضوع جدیدی مواجه نیستیم و متاسفانه سال‌هاست که شاهد نادیده گرفته شدن حق و حقوق مصرف کنندگان از سوی نام‌های تجاری بزرگ هستیم. در این زمینه هم می‌شود این گونه گفت که آب رفته دیگر هرگز به جوی باز نمی‌گردد. حالا هم اطلاعات میلیون‌ها کاربر در اختیار سودجویان قرار دارد تا هر وقت که بخواهند و به هر روشی که بخواهند از آن‌ها سوء استفاده کنند.

 

موج سواری همراه اول

در این میان اما همراه اول که شرایط را برای تاخت و تاز فراهم می‌دید با ارسال پیامکی به کاربران خود سعی کرد از اتفاقات پیش آمده نهایت استفاده را ببرد. این روحیه رقابت اما تعجب اذهان عمومی را برانگیخت. به تصویر زیر توجه فرمایید:

170736_707

در این میان ارزش و احترام واقعی مصرف کنندگان همچنان حلقه گمشده در زنجیره عرضه و تقاضا در بازار خدمات الکترونیک است. هنوز اما سؤال های زیادی باقی است که بعید است به جواب برسند.

نظر شما درباره این اتفاقات چیست؟

منبع:

واکنش شما:
like
1
love
0
haha
0
wow
0
sad
0
angry
0

دیدگاه ها

0 دیدگاه

avatar

wpDiscuz

© تمامی حقوق برای وبسایت ویاتک محفوظ است. نقل مطالب سايت تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.