سامسونگ در برابر اپل؛ جنگ خودروهای الکتریکی

گویا جنگ اپل و سامسونگ تمامی ندارد، رقابت سنگین این دو غول دنیای فناوری ممکن است به زودی از گوشیهای هوشمند و تبلتها فراتر رفته و به صنعت اتومبیل کشیده شود، البته صنعت اتومبیل با دنیای دیجیتال تفاوتهای بسیاری دارد و قرار نیست این دو شرکت خیلی راحت در این صنعت نیز صدرنشین شوند. بازار اتومبیلها هم اکنون در دستان بزرگانی همچون تویوتا، فولکسواگن، جنرال موتورز و… است و آنها نیز بر روی خودروهای الکتریکی کار میکنند و اخیراً مرسدس بنز و بامو نیز به این بازار وارد شده و تسلا را به چالش میکشند. به تازگی شایعه شده که رئیس هیئت مدیره سامسونگ الکترونیک، آقای لی جای یانگ گفته شرکتش قصد ورود به صنعت خودروهای الکتریکی را دارد. مدت طولانی است که شایعه شده اپل بر روی یک خودروی الکتریکی که با نام “پروژه تیتان” شناخته میشود کار میکند و این شایعات در ماه گذشته و با خروج باب منسفیلد، رئیس واحد سختافزاری شرکت اپل و پیوستن آن به پروژه تیتان، قوت گرفتند.
پروژه تیتان هنوز هم در هالهای از ابهام قرار دارد و به صورت یک راز باقی مانده است. اپل میزان استخدام کارمندان این پروژه را به 1800 نفر افزایش داده و گفته شده که فرآیند تکمیل پروژه در سال 2021 به اتمام میرسد. گفته میشود که اپل در حال حاضر به توسعه یک رویکرد دوجانبه برای اتومبیل خود میپردازد. اپل در حال حاضر خودش به تنهایی هم بر روی خودرو و هم بر روی نرمافزاری که نیروبخش خودرو است کار میکند، علاوه بر این به خرید یک شرکت خودروساز یا همکاری با یک چنین شرکتی نیز فکر میکند تا بتواند از دانش آن شرکت برای توسعه خودروی خود استفاده کند. اپل هم اکنون تسلا را در اولویت قرار داده و باید خیلی سریع در مورد این شرکت خودروساز تصمیم بگیرد زیرا سامسونگ نیز قرار است به این جمع اضافه شود و با اپل به رقابت بپردازد.
تا به این لحظه هیچگونه اطلاعاتی در مورد خودروی الکتریکی سامسونگ در دسترس نیست و تنها میدانیم که این شرکت بر روی یک خودروی الکتریکی و به احتمال زیاد خودران کار میکند. شایعه شده که سامسونگ در حال حاضر با شرکت فیات کرایسلر مذاکره میکند تا بتواند خودروساز مانیتی مارلی که یک شرکت ایتالیایی است را از فیات کرایسلر (مالک اصلی مانیتی مارلی) بخرد. اگرچه این خبر جالب به نظر میرسد اما این نخستین گامهایی نیست که سامسونگ برای ورود به صنعت خودرو بر میدارد. در سال 1994، شرکت سامسونگ و نیسان با یکدیگر همکاری کردند تا شرکت خودروسازی سامسونگ موتورز را ایجاد کنند و این ایده را در سر میپروراندند که به یکی از بزرگترین خودروسازان جهان تبدیل شوند. اما متاسفانه ایده آنها طبق برنامه پیش نرفت. سامسونگ مجبور شد تا 70 درصد از بخش مالکیتی خود را به شرکت رنو واگذار کند و بدین ترتیب، نام شرکت سامسونگ موتورز به رنو سامسونگ موتورز تغییر یافت. این شرکت همچنان وجود دارد و در بازار آسیا فعالیت میکند. این که مالکیت اصلی این شرکت با رنو است میتواند به سامسونگ کمک کند تا با دست بازتری به تولید خودروی الکتریکی بپردازد و با اپل و تسلا به رقابت بپردازد. اگر این دو بتوانند با موفقیت وارد این حوزه شوند، به احتمال زیاد در آینده نیز شاهد جنگ پتنتی آنها بر سر خودروهایشان خواهیم بود!
نظر شما در این خصوص چیست؟
شرکت اپل به احتمال زیاد در سال 2017 نسخه 10.5 اینچی آیپد پرو را معرفی میکند
گوگل ویژگیهای جدید بخش بررسی اپلیکیشنها در پلی استور را آزمایش میکند