گفتگو با رئیس بخش بازاریابی اکسباکس: اکسباکس وان اس، ویندوز ۱۰ و فیفا ۱۷

وبسایت MCV (بازاری برای کامپیوتر و بازیهای ویدیویی) گفتگوی اختصاصی با آرون گرین برگ، مدیر بخش بازاریابی بازی مایکروسافت داشته است و در مورد موضوعات زیادی با وی گفتگو کردهاند. با ویاتک برای خواندن این مصاحبه همراه باشید.
مدل ۲ ترابایتی اکسباکس وان اس، در بسیاری از بازارهای دنیا به فروش رفته است. میتوانید اطلاعات بیشتری در این مورد در اختیار بگذارید؟
ما کنفرانس عظیمی در E3 امسال برگزار کردیم و در آنجا، خبر از دو کنسول بازی جدید و نوآوریها و بازیهای جدیدی برای پلتفرم اکسباکس دادیم و همچنین در ماه جولای امسال با توجه به گزارش تهیه شده توسط NPD (یکی از بزرگترین شرکتهای آمارگیری از فروش بازیهای رایانهای است) دریافتیم که ما در آن ماه، جایگاه اول فروش در آمریکا را به دست آوردهایم که خبر بسیار خوبی بود و پیشرفت بزرگی برای شروع کنسول اکسباکس وان اس به شمار میآمد. همچنین دو هفته پیش در بریتانیا نیز در جایگاه اول فروش قرار داشتیم و با توجه به این آمار لحظات بسیار خوبی را بعد از E3 شاهد بودهایم. در بخشهای دیگر اروپا نیز فروش عالی داشتهایم و تقاضای بی سابقهای را برای این کنسول شاهد بودهایم.
همانطور که در نمایشگاه Gamescom (نمایشگاه صنایع مربوط به بازیهای ویدیویی است که در آلمان برگزار میشود) بیان کردید، در حال حاضر تمرکز شما تنها بر روی اکسباکس وان اس ۵۰۰ گیگابایتی و مدل ۱ ترابایتی به همراه بازی فیفا ۱۷ است. آیا انتظار دارید که این کار، حرکت روبه رشد شما در اروپا را ادامه دهد؟
همه میدانیم که سری بازیهای فیفا در اروپا همیشه در مقام اول فروش قرار داشته و به همین دلیل است که ما قراردادی چندساله با EA در مورد این فرانچایز منعقد کردهایم. اینکه هردو بازی و محتواهای منحصربهفرد آن همانند FIFA Ultimate Team Legends در اختیار ما باشد عالی است. اینکه بازی هفت روز زودتر از بقیهی پلتفرمها برای کنسول اکسباکس منتشر میشود، برای طرفداران بازی فیفا عالی خواهد بود و برای میلیونها میلیون گیمر در سراسر اروپا که منتظر خرید کنسول نسل بعد بودهاند نیز عالی خواهد بود. ما باور داریم که این بازی تفاوت بزرگی را برای ما رقم خواهد زد و به ما درفروش در بازارهای کلیدی همچون اروپا کمک خواهد کرد.
از یکطرف مدل اس کنسول را عرضه کردید و از یکطرف خبر از معرفی کنسول جدیدی به نام اسکورپیو برای سال بعد دادید. آیا این کار چالشزا نبوده است؟ آیا کاربران منتظر چنین چیزی نیستند؟
برای ما عالی است که کنسولهای جدید داشته باشیم. نسخه اس، ۴۰ درصد کوچکتر است و برای کسانی که به دنبال محتوای ۴K و بازیهای HDR با قیمت مناسبی نیز هستند، مزایای زیادی دارد. ما از طراحی و تلاشی که تیم اکسباکس برای عرضه آن به بازار کرده است بسیار خرسندیم و به آنها افتخار میکنیم. ما میخواهیم به رویکرد تهاجمی خودمان در قبال ترویج و فروش با این کنسول ادامه دهیم و بسیار تمرکز کردهایم که محصولی با ارزش را همراه با باندلهای متفاوت عرضه کنیم.
همزمان ما در E3 از پروژه اسکورپیو حرف به میان آوردیم که فرصتی عظیم برای منتشر کردن اولین کنسول بازی با کیفیت واقعی ۴K است. ما فکر میکنیم که این خیز بزرگ برای عرضه نوآوریهای جدید در زمینهی بازی و کنسول است که قبلاً هیچگاه انجام نشده است. ما به دنبال تولید قدرتمندترین کنسول موجود با شش عدد GPU هستیم. ما در کنفرانس E3 اعلام کردیم که شروع به همکاری با توسعهدهندگان و شرکای خود خواهیم کرد و میخواهیم که به کمک آنها سال خوبی برای خود رقم بزنیم.
در مورد PCها، آیا استراتژی ویندوز ۱۰ برای اکسباکسها زیانآور نیست؟ یا اینکه ما در حال حرکت بهجایی هستیم که فرقی نمیکند که از چه دستگاه بازی استفاده کرد؟
برای ما به اینگونه است که میخواهیم بازیهایمان را برای هر تعداد افراد ممکن در دسترس قرار دهیم. بیشتر از ۱۳۹ میلیون پیسی گیمر در اروپا وجود دارد و ما در حال انتشار محتواهای جدید زیادی برای پیسی نیز هستیم. ما به افراد اجازه میدهیم که بازیهایی همچون ReCore، گیرز آف وار، فورزا و… را روی پیسی نیز تجربه کنند که بازیهای بسیار عالی هستند. ما همچنین میدانیم که پیسی گیمرها، ژانرهای متفاوتی از بازی را میپسندند و به همین دلیل است که ما با عنوانهایی همانند Halo Wars 2 نیز سلیقهی افراد را پوشش خواهیم داد. این بازی نیز یک اکشن استراتژی است که ژانر آن بسیار خوب روی پلتفرم پیسی عمل کرده است. ما بر روی چنین عنوانهایی برای پیسی، تمرکز ویژهای داریم زیرا که توانایی کشاندن طرفداران زیادی را به خود دارند.
ما با اقداماتمان در حال ترسیم آیندهی فراتر از کنسول هستیم، زمانی که بازیکنندهها بدون مرز به بازی کردن بپردازند. این چیزی است که ما روی انجام آن تمرکز کردهایم.
بسیاری از بازیهایی که عنوان کردید، برای کاربران متعصب و اصلی کنسول است. با دور شدن مایکروسافت از کینکت، آیا شما از تلاش برای جذب کودکان و خانوادهها دست کشیدهاید؟
ما در تمام جهات به درجهبندی سنی بازیهایمان نگاه میکنیم و باید گفت که ما ترکیب خوبی از آنها را فراهم کردهایم. بازیهایی همچون ماینکرفت که برای تمام سنین در دسترس است، Forza Horizon 3 و فیفا نیز مثالهای خوبی هستند. به طور قطع بازیهایی همچون گیرز آف وار ۴، Dead Rising 4 و… بیشتر برای افراد بزرگسال و مشتاق بازیهای ویدیویی مناسب هستند. اما ما تنوع عظیمی از بازیها را در اختیارداریم. ما به گسترش محتواهای خود ادامه خواهیم داد و جالب است که تابهحال این مطلب در بخش توسعهدهندگان اکس باکس به نام ID@Xbox بیان نشده است. در این برنامه نوآوریهای زیادی اتفاق میافتد و درخواست گستردهای برای برخی از نوآوریهای جدید وجود دارد اما تابهحال از این موضوع حرفی به میان نیامده است.
برای تغییر دادن موضوع، شما اخیراً سرویس استریم Beam که رقیب Twich است را بهدست آوردهاید. هدف از این سرمایهگذاری چه بوده است؟
Beam، یک سرویس استریم زندهی بازی است اما چیزی که آن را نوآورانه میکند توانایی همزمان مشاهده و بازی با استریم کنندههاست. ما واقعاً نوآوری هوشمندانهای در این کمپانی مشاهده کردیم که میتواند به کاربران ما سود بزرگی برساند و همچنین Xbox Live را نیز بیشازپیش جالبتر و سرگرمکننده تر خواهد کرد. این برنامه توسط تیم کوچکی ساختهشده است و آنها واقعاً چیز خاصی توسعه دادهاند. آنها همچنین جوایز زیادی را نیز بردهاند و کار کردن با این گروه بسیار جالب است.
چیزی که ما در مورد آنها دوست داریم این است که آنها تلاش میکنند که تجربهی استریم بازی به شیوه قدیمی را عوض کنند و به جای آن تجربهای تعاملی و مشارکتی را ارائه دهند. ما فکر میکنیم که این ویژگی افراد بیشتری را به بازی کردن جذب میکند و در مورد اضافه کردن آنها به خانوادهی خود بسیار شگفتزدهایم.
بخش دیگری که اکسباکس در آن سرمایهگذاری کرده، مسابقههای بازی eSports است. چطور به این بازار وارد شدید؟ آیا سود زیادی را عاید شما خواهد کرد یا اینکه تنها ابزاری تبلیغاتی است؟
این در مورد سرمایهگذاری در برندها و فرانچایزها است. مدل توسعه، عرضه و گسترش کسبوکار بازیهای ویدیویی تغییر و پیشرفت زیادی داشته است. قبلاً ما میتوانستیم که هر سال سود و سرمایه زیادی را تنها از یک فرانچایز بهدست آوریم. ما آن را توسعه میدادیم و احتمالاً چند DLC نیز برای آن منتشر میکردیم و بیخیال میشدیم و روی نسخه جدیدتر برای چندین سال کار میکردیم. این مدل از بازیسازی تغییر پیدا کرده است و ما تعامل پایدارتری را با افرادی داریم که میخواهند یک بازی را برای ماهها و ماهها تجربه کنند. اگر نگاهی به هیلو ۵ بیاندازید، حتی ۸ ماه بعد از عرضه بازی ما در حال معرفی مادهای جدید برای بازی بودیم. ما مشاهده کردیم که ماهبهماه، تعداد گیمرهای این بازی افزایش پیدا میکرد و در سه ماه آخر، ما رکوردی در زمینه سرگرمی داشتیم. این همچنین نشان میدهد که اگر تجربهها و عنوانهای جدیدی برای افراد در دسترس قرار داده شوند، حتماً با انتشار نسخه بعدی بر خواهند گشت.
در مورد eSports نیز قضیه همین است. بیشتر آن در مورد فراهم آوردن عنوانهای جدید و مسابقات شگفتانگیز است اما همچنین این امکان را به بازیکنان خواهد داد که مسابقات بزرگترین بازیکنان جهان را نیز مشاهده کنند. این مسابقه اطلاع زیادی در مورد بازیها و مادها به گیمر خواهد داد. این مسابقات مثل بمب در صنعت بازی صدا کردهاند و همچنین ما سرمایه بزرگی را روی هیلو و مسابقات هیلو گذاشتهایم و همچنین بزرگترین جایزهی تاریخ گیم را نیز در eSports قرار دادهایم در واقع ما یکمیلیون دلار جایزه برای چهار نفر در نظر گرفتهایم که واقعاً رقم بزرگی است. همچنین ما میخواهیم چنین تجربهای را با گیرز آف وار نیز تکرار کنیم.
همیشه سروصدای زیادی بین طرفداران اکسباکس و پلیاستیشن وجود داشته است. حال که شما بازیهای مشترک زیادی با پیسی دارید، ارتباط و اتصال بین طرفداران این دو پلفترم را چگونه میبینید؟
این مسئله به توسعهدهندگان بستگی دارد. برای نمونه ما در مورد عنوانهایی همچون راکت لیگ، اعضای Xbox Live را به شبکه بزرگی از بازیکنان متصل کردیم. میدانیم که برای بازیهایی همچون راکت لیگ، رقابت کردن بین کاربران پلتفرمها چقدر لذتبخش و جالب است. استراتژی ما قرار دادن گیمرها در مرکز هر چیزی بوده که ما انجام میدهیم و این ما را ملزم به این کرده است که اگر توسعهدهنده بخواهد مثلاً کاربران استیم را نیز به اکسباکس متصل کند، کاملاً از آن پشتیبانی کنیم. امروزه نیز توسعهدهندگان کاربران را به پلیاستیشن نتورک متصل میکنند و کاملاً از کار آنها پشتیبانی میکنیم.
نظر شما درمورد سیاست های مایکروسافت در زمینه بازی سازی چیست؟
عکس روز نشنال جئوگرافیک: نماد پنهان
لولهای که با استفاده از انرژی خورشید 1.5 میلیارد گالن آب آشامیدنی را نمکزدایی میکند
دیدگاه ها
0 دیدگاه